Welkom op de pagina van het PreGym: een project voor leerlingen uit groep 8 die een extra uitdaging niet uit de weg gaan!

Als je meedoet met PreGym, kom je als achtstegroeper twee keer op bezoek bij het Stedelijk Gymnasium Leiden: één keer op onze locatie Athena en één keer op onze locatie Socrates. Op die bijeenkomsten volg je een paar interessante lesjes van ongeveer dertig minuten. Je maakt kennis met Latijn en Grieks, maar het is ook mogelijk dat je een les biologie/natuurkunde/scheikunde of Frans/Duits volgt of je bezig houdt met wiskundige raadsels of drama. Allemaal vakken die je tot nu toe waarschijnlijk nog niet gehad hebt!

Tussen de bijeenkomsten in ga je op je eigen school in een groepje aan de slag met opdrachtenboekjes. Dat doe je als je klaar bent met je gewone schoolwerk en wanneer je leraar het goed vindt. Gedurende het project kun je je vragen stellen aan jullie PreGymMentoren (bovenbouwleerlingen van het Stedelijk). Zij hebben een aantal contactmomenten met jullie, kunnen jullie werk nakijken en komen ook een keer langs op jullie basisschool.

PreGym is dus meer dan alleen een bezoek aan onze school. Je gaat echt aan de slag met een paar interessante opdrachten en mag een werkstuk maken met je groepje.

Lees hier hoe je je aan kunt melden. Bekijk ook eens de antwoorden op de veelgestelde vragen. Meedoen is gratis. We organiseren PreGym twee keer per jaar. Hieronder staan de globale data voor het schooljaar 24-25. Je kunt maar één keer meedoen. Let op: als je meedoet, zorg je natuurlijk wel dat je op beide bijeenkomsten aanwezig bent.

Ben je geen leerling, maar werk je op een basisschool? Bekijk dan onze pagina met schoolinformatie.

Swipe onderstaande tabel om meer te zien

PreGym 2023-2024
OnderdeelDatumTijdLocatie
Opening PreGym 1 woensdag september 202413.45-15.45Athena
Afsluiting PreGym 1 november 202413.45-15.45Socrates
Opening PreGym 2 woensdag okt/november 202413.45-15.45Socrates
Afsluiting PreGym 2 dec 24/januari 202513.45-15.45Athena

De PreGym-coördinator is Pauline Huis in 't Veld (docent Latijn en Grieks op Socrates). Mail je PreGym-vraag naar dit adres.