Basisschoolbegeleiders willen vaak meer weten van PreGym. Hieronder zetten we enkele veelgestelde vragen - en de antwoorden - op een rijtje.

Ik ben werkzaam op een basisschool en zou graag leerlingen mee willen laten doen met PreGym. Hoe meld ik me aan?

Vanaf augustus 2024 is het weer mogelijk leerlingen aan te melden via deze pagina op de website. Tevens krijgen alle scholen in de regio een informatiebrief met aanmeldlink.

Hoeveel leerlingen mag ik aanmelden?

Per groep 8 kan een school zoveel leerlingen als nodig aanmelden. Het maximum aantal op het formulier is 10. Scholen met meerdere groepen 8  verzoeken wij (indien nodig) per klas apart de leerlingen op te geven. Zijn er meer dan 10 geïnteresseerde leerlingen? Neem dan contact met ons op. We proberen iedere nieuwsgierige en leergierige leerling te plaatsen.

Ik heb maar één leerling die ik wil aanmelden. Kan dat?

Dat kan, maar dat is niet ideaal. De meeste opdrachten moeten in groepjes gedaan worden. Misschien  is er toch een andere leerling die het leuk zou vinden? Of misschien is er een andere basisschool in de buurt die ook meedoet, en kan jullie leerling daarbij aansluiten? We schrijven een enkele leerling wel in, maar we kunnen een schoolbezoek van een PreGymMentor niet garanderen.

Ik heb geschikte leerlingen, maar ze willen niet per se naar het Stedelijk Gymnasium. Maakt dat uit?

Nee, die leerlingen zijn ook gewoon welkom. We ervaren soms dat leerlingen minder gemotiveerd zijn voor PreGym als ze al weten dat ze niet op onze school terechtkomen, maar u kunt dat als docent waarschijnlijk zelf het beste inschatten. Overigens is een VWO-advies ook niet noodzakelijk om deel te mogen nemen.

Mijn school is best ver van Leiden. Kan ik toch leerlingen aanmelden?

Ja, maar wel met de volgende kanttekening: PreGymMentoren van onze school komen op bezoek bij de basisschool. Bij scholen die verder weg zijn, is dat vaak lastig te plannen of niet mogelijk. Dit kan zijn weerslag hebben op de kwaliteit van de begeleiding.

Het is ook mogelijk om gebruik maken van ons digitale materiaal zonder deel te nemen aan de bijeenkomsten op onze school en zonder begeleiding van onze PreGymMentoren. Stuur ons in dat geval even een mailtje.

Hoe wordt bepaald of mijn school meedoet?

Iedere school in de regio Leiden mag meedoen.

Wanneer weet ik na aanmelding of mijn school inderdaad mee kan doen?

Er volgt een automatische reply na inschrijving. Na de deadline verwerken we alle aanmeldingen. Daaropvolgend sturen we zo snel mogelijk de definitieve bevestiging inclusief de indeling in ronde 1 of 2.