BLP staat voor Bruxelles-Leiden Project. Het Brusselse Institut Saint-André is een Franstalige school met een Nederlands tintje: een aantal leerlingen volgt daar de vakken aardrijkskunde en geschiedenis in het Nederlands en krijgt ook extra Nederlandse les. Het is de perfecte basis voor een uitwisseling: we willen allebei even graag elkaars taal leren.

Het lag voor de hand om het vak geschiedenis bij het project te betrekken, en we waren het er over eens dat de inhoud van het programma voorop stond, niet alleen de gezelligheid en leuke uitstapjes. Het doel is om een week lang het leven van je “correspondant” te leiden, inclusief de lessen, sportactiviteiten, maaltijden en  schooluniformen.

Het project is bedoeld voor vierdeklassers met Frans in hun pakket. De afgelopen jaren hebben de leerlingen de uitwisseling ervaren als spannend, leerzaam en gezellig: Brussel blijft verrassen: dichtbij, maar toch helemaal het buitenland.

En zeg nou eerlijk: een week Frans praten is toch écht stoer!