Onze school kent twee zogenaamde Muns, Model United Nations: het Franstalige MFNU (Modèle francophone des Nations Unies) en het Engelstalige LEMUN (Leiden Model United Nations).

LEMUN is een simulatie van de Verenigde Naties die op en door leerlingen van onze school in het derde weekend van november georganiseerd wordt. Zoals bij elke simulatie van de Verenigde Naties gaat het hier ook om het oplossen van wereldproblemen.  Elk jaar participeren zo’n 500 leerlingen uit alle delen van de wereld in LEMUN. Van Sri Lanka en Singapore tot de Verenigde Staten, van Ghana tot Zweden, van Polen tot Engeland. Van het Stedelijk doen zo’n 150 leerlingen mee. LEMUN is een van de meest succesvolle MUN’s in Nederland. Leerlingen van het Stedelijk munten uit in het verwezenlijken van de slogan: ‘fresh ideas, new solutions’.

De kleinste brugklasser zet hier als ‘messenger’ zijn eerste schreden op het internationale toneel  en brengt zijn pas geleerde Engels enigszins onzeker in de praktijk. Daarnaast zijn het de gelouterde leerlingen uit de bovenbouw die betrokken zijn bij de organisatie en onder andere vergaderingen voorzitten van zo’n 100 leerlingen.

Met name van de laatste leerlingen wordt veel geëist. Ze zijn verantwoordelijk voor een organisatie die een professionele conferentie voortbrengt. Zo moeten ze onder meer zorg dragen voor het uitnodigen van scholen, opstellen van de ‘issues’, organiseren van vergaderingen, schrijven van ‘research-reports’, onderbrengen van buitenlandse leerlingen, organiseren van lunches. Zelden werken leerlingen met zoveel enthousiasme en toewijding, en stoppen ze zo onvoorstelbaar veel tijd in iets dat van school uit gaat. Ze gaan het project echt als van henzelf beschouwen.

Voor leerlingen, door leerlingen

Ieder jaar maken de leerlingen een citroenfrisse LEMUN-website met alle relevante informatie.

Go LEMUN