Aan ‘eerste generatie gymnasiasten’ (vaak leerlingen met een andere culturele achtergrond of leerlingen van wie de ouders geen of weinig ervaring hebben met het gymnasium) brengt de overstap van de basisschool naar het gymnasium vaak extra uitdaging met zich mee. Hen bieden we de Spitsklas, een kennismakingsprogramma van zeven middagen. De leerlingen maken kennis met de school, de vakken en de buitenschoolse activiteiten. Bovendien besteden we aandacht aan taalvaardigheden en de leersituatie. De leerlingen krijgen zo een voorsprong op andere nieuwe leerlingen van het Stedelijk Gymnasium. Ze kennen elkaar, de school en weten precies wat ze kunnen verwachten. Daarnaast kunnen we in een vroeg stadium eventuele hiaten constateren.

Schoolgids menu