1 december | Sanne van Pampus

In de afgelopen 2 maanden is er op de vestiging Socrates een GSA opgericht. GSA staat voor ‘Gender and Sexuality Alliance’ of ‘Gay Straight Alliance’: het verbond tussen allerlei seksuele oriëntaties, gender-identiteiten en gender-expressies.

De GSA is een groep scholieren, samen met meneer Van Ostaay, die werkt aan de acceptatie van iedereen, ongeacht geslacht of geaardheid, zodat iedereen zich veilig voelt op school, maar organiseert ook de aankomende “Paarse Vrijdag”. Het is nodig dat iedereen zichzelf kan zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of zich te hoeven verantwoorden. De GSA is opgericht om ervoor te zorgen dat er meer aandacht is voor seksuele oriëntaties, gender-identiteiten en gender-expressies, ofwel de LHBT+ gemeenschap.

De aankomende Paarse Vrijdag vindt plaats op vrijdag 14 december. Met de Paarse Vrijdag laat de school steun zien aan seksuele diversiteit door middel van paars of roze te dragen. Daarom ook de vraag of iedereen paars of roze zou willen dragen, zodat wij met zijn allen laten zien dat je op onze school kunt zijn wie je wilt zijn, zonder je daarvoor te hoeven schamen. Door deze kleuren te dragen, laat je zien dat je volledig achter alle genders en seksuele oriëntaties staat.

Voor iedereen die in het paars of roze komt, hebben wij als dank een roze koek! En natuurlijk vindt er dit jaar ook weer een verkiezing voor de beste paarse outfit plaats, met voor de winnaar een prijs!

Komt uw zoon of dochter ook in het paars of roze om te laten zien dat zij achter de LHBT+ gemeenschap staan? Wij wel!

Als uw zoon of dochter ook wil meehelpen met de GSA of voor vragen over de GSA kunt u gerust mailen naar gsasocrates@gymnasiumleiden.nl .