15 december | Agnes van Rijn

Onlangs zijn de leerlingenraden van Socrates en Athena gezamenlijk op bezoek geweest bij het gemeentehuis

Zoals jullie misschien gemerkt hebben, hebben we op het Stedelijk de leerlingenraad nieuw leven ingeblazen. Dit schooljaar is er op elke locatie een groep leerlingen van start gegaan die de problemen bespreekt die onder leerlingen spelen.
Daarnaast fungeren we als klankbordgroep voor de schoolleiding. Inmiddels hebben we een enquête over telefoons in de klas gemaakt die door meer dan duizend leerlingen beantwoord is. Momenteel houden we ons bezig met het herschrijven van het verouderde leerlingenstatuut, de werkplekken op Socrates, en de rol van AI in het onderwijs.

Op bezoek

Ook zijn we onlangs naar de Leidse gemeenteraad gegaan om inspiratie op te doen. Na de Leidse burgemeester ontmoet te hebben, zijn we inhoudelijk in gesprek gegaan met wethouder Abdelhaq Jermoumi van Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs.

We voerden interessante gesprekken over onder andere het mentale welzijn van jongeren, telefoons in de klas en armoede. Ten slotte vroegen we raadslid Bo Lemmens in de raadszaal het hemd van het lijf over de politiek, de gemeenteraad en haar werk als raadslid.

Het was een leerzame, maar zeker ook leuke middag waarin we boeiende discussies hebben gevoerd en elkaar beter hebben leren kennen.

Meedenken?

Heb jij als gymnasiumleerling nog dingen hebben die beter kunnen op school? Of heb je ideeën waarmee wij aan de slag kunnen? Mail ons gerust via de volgende e-mailadressen:

LLRSocrates@gymnasiumleiden.nl
LLRAthena@gymnasiumleiden.nl