27 januari | Jan van Ostaay

Dit jaar is Leiden Europese 'City of Science'. Natuurlijk doen wij daar als gymnasium ook aan mee! Ons vaste wetenschapsproject voor de onderbouw Science4U krijgt daarom een hele speciale XL-editie.

In het kader van City of Science staat de wetenschap in Leiden dit jaar meer in het zonnetje. Er wordt meer ruchtbaarheid aan onderzoek gegeven voor het grotere publiek. Wij werken als school al jaren samen met de onderzoeksgroep Center for Proteomics and Metabolomics van het LUMC binnen ons onderbouwproject Science4U. Besloten is om het allemaal wat groter opzetten dan anders. Normaal is dat project over bloedsuikers voor een groepje van 4 leerlingen; dit jaar kunnen uiteindelijk 21 leerlingen meedoen aan dit project!

City of Science4U

Tijdens de startbijeenkomst is er digitaal contact met de wetenschappers van het LUMC (zonder de huidige maatregelen waren die op school op bezoek geweest) en later gaan de leerlingen in twee grote groepen twee keer een middag langs om de metingen uit te voeren, het lab te zien en conclusies te trekken aan de hand van de data.
Bij dit project leren leerlingen bijvoorbeeld hoe je met een MALDI-TOF-MS kan onderzoeken wat er zoal qua bloedsuikers (glycanen) aanwezig is in jouw bloed. Dat apparaat moet je als een soort ‘fancy’ weegschaal zien. Afhankelijk van het type bloedsuikers dat je hiermee tegenkomt, kan je zien of een persoon helemaal gezond is of bepaalde ziekten heeft.
Leerlingen kunnen bij dit project voor het eerst dus direct aan losse moleculen meten, onderzoeken op welke manier allerlei suikers van elkaar verschillen en hierdoor iemands gezondheid kunnen beïnvloeden. Leerlingen meten dan vaak aan frisdranken (normale cola en cola light) en geprepareerd materiaal (tenzij alles veranderd is).

XL-editie

Zelf kijkt onze organisator en natuurkundeleraar Jan van Ostaay er enorm naar uit om zelf ook eens mee te kunnen gaan als begeleider: "Ik vind mooie onderzoeksapparaten zien altijd leuk en ik vind het nog mooier om te zien hoe bij sommige leerlingen het vuur van de wetenschap begint te branden. Wetenschap gaat pas echt leven als je ziet wat voor mooie en leuke dingen je dan ziet. Feitelijk gezien ligt dit daardoor ook in het verlengde van Science4U. Daar doen we dit ook, maar dan moeten leerlingen eerst kiezen voor een onderwerp en vallen er daardoor ook een hele hoop onderwerpen af. In deze XL-editie kan iedere deelnemer hier nu van genieten."

Leiden: City of Science en Science4U van het Stedelijk passen goed bij elkaar. De wetenschappers van nu en de wetenschappers van de toekomst staan te popelen om van 2022 een gedenkwaardig jaar te maken!

Interesse in meedoen? Mail organisator Jan van Ostaay. Lees er hier meer over op onze site.