bedoeld voor: klas 2 en 3 (en klas 5 als begeleiders)

korte beschrijving: Science4U is de kans voor leerlingen om een kijkje te nemen in de keuken van de wetenschap en er zelf een steentje aan bij te dragen. Een groepje van drie tot vier leerlingen doet samen met een vijfdeklasser een eigen onderzoek in samenwerking met een wetenschapper van een universiteit, onderzoeksinstituut of -bedrijf. Het project begint met een startbijeenkomst waarin de verschillende onderzoekjes binnen onder andere de onderwerpen biologie, natuurkunde en scheikunde worden gepresenteerd en deelnemers hun voorkeur opgeven. In ongeveer vier dagdelen wordt het onderzoek uitgevoerd. Aan het einde van het jaar houden alle groepjes voor ouders en andere belangstellenden een online presentatie over hun onderzoek.

aanmelding: Inschrijven via het It's-vak Science4U vanaf medio december.

selectie/voorwaarden: Schoolresultaten moeten het missen van lessen toestaan. Verder wordt gekeken naar enthousiasme en nieuwsgierigheid, onder andere via een schriftelijke motivatie via It's.