30 september | Esther Randsdorp

Op vrijdag 23 september vertrokken vijftien leerlingen uit klas 4, 5 en 6 en drie wiskundedocenten in alle vroegte met de trein naar Nijmegen. Na twee online edities vanwege corona vond het wiskundetoernooi dit jaar eindelijk weer plaats op de Radbouduniversiteit in Nijmegen. Athena deed mee met één team en Socrates mocht dit jaar na loting zelfs twee teams van vijf leerlingen afvaardigen. In totaal deden dit jaar 90 teams van scholen uit het hele land mee aan het toernooi.

In de ochtend probeerden de teams in een uur tijd zoveel mogelijk van de 20 estafette-opgaven op te lossen. Elke juist opgeloste opgave leverde punten op die live werden bijgetekend (letterlijk!) op gigantische papieren vellen aan de zijkant van de sporthal waarin we zaten. Dit was bijvoorbeeld opgave 9 voor 20 punten: We maken een lange rij cijfers, door de kwadraten van de getallen 1 tot en met 44 achter elkaar te schrijven. 1 4 9 16 25 36 49 64 81 100 121 · · · 1936 Hoeveel cijfers lang is deze rij? (Het juiste antwoord staat aan het einde van dit bericht)

Alle drie de teams wisten in de ochtend 150 van de in totaal 500 te verdienen punten te scoren. In de middag kregen de teams een opdracht voorgeschoteld over een onderwerp dat ze in de weken voorafgaand aan het toernooi al hadden voorbereid. Dit jaar was het onderwerp ‘Max-plus algebra’. Ook hier waren 500 punten te scoren. De drie teams scoorden er uiteindelijk 437, 446 en 474 en daarmee eindigden ze op de 17e, 15e en 10e plaats. De 10e plaats was voor Tristan Veltrop, Katja Venema, Lennard van der Eng, Mika Campo en Nicolò Ratti. Zij ontvingen voor deze fantastische prestatie het boek ‘Wiskunde is overal’ van Ben Orlin.

Klik hier voor de volledige uitslag. Oplossing van de vraag hierboven: 133.