28 juni | Rozemarijn Hengeveld

Ook dit jaar hebben we de afgelopen weken met de brugklassen meegedaan aan de Willie Wortel Wedstrijd van Technolab. Dit is een ontwerpopdracht waar veel middelbare scholen aan mee doen. De leerlingen hebben zich in kleine groepjes verdiept in problemen met water. Daarna hebben ze een uitvinding bedacht om een probleem te kunnen oplossen. Sommige groepjes hielden zich bezig met waterverspilling in en om het huis en anderen met de zeespiegelstijging.
Woensdag was de finale en we hebben alle drie de prijzen in de wacht gesleept!

Evi en Francien hebben de publieksprijs gekregen met hun uitvinding van de badsensor. Hierdoor stopt het bad met vollopen op de door jou gekozen hoogte. Handig als je het bad laat vollopen en je gaat ondertussen even iets anders doen.

Eva, Zineb, Hanna en Sterre hebben de presentatieprijs gewonnen met hun presentatie van het gebruik van een muntjesdouche in huis. Daardoor heeft iedereen een beperkte tijd om te douchen. Zo voorkom je te veel waterverspilling tijdens bijvoorbeeld extreme droogte.

Bou, Elin, Mishella en Foppe hebben de uitvindersprijs gewonnen met hun ontwerp van een dijk. De dijk krijgt een reservoir aan de binnenkant die in het geval van overstromingen gevuld wordt. Later kan je door verdamping en afkoeling het zout scheiden en zoetwater van maken die bijv. gebruikt wordt om de akkers te sproeien. Je kan ook het water via leidingen naar een zuiveringsinstallatie brengen waar drinkwater van gemaakt wordt.

Het was een erg leuke dag en de leerlingen zijn natuurlijk supertrots op hun uitvindingen.