14 februari | Kees van Beelen

Op woensdag 31 januari hebben 68 leerlingen van onze school meegedaan aan de Nederlandse Wiskunde Olympiade. Een paar tweede-, een groter aantal derde-, maar vooral veel vierde-en vijfdeklassers hebben zich 120 minuten lang gebogen over lastige en minder lastige wiskundige vraagstukken.

Onlangs is de uitslag bekend gemaakt en zijn we als school helaas net buiten de prijzen gevallen. Maar de vierde plaats van Nederland is toch heel verdienstelijk. Voor deze scholenprijs gaat het om de school met de hoogste somscore van in totaal zes deelnemers: de beste twee uit de onderbouw, de beste twee uit klas 4 en de beste twee uit klas 5. Onze leerlingen behaalden 165 van de in totaal 216 punten. Er waren twee tweede plaatsen met elk slechts één puntje meer, terwijl de eerste plaats voor een school uit Eindhoven was met 170 punten.

Kortom: onze leerlingen hebben een hele knappe prestatie geleverd!!

Van de 68 deelnemers is meer dan een kwart, namelijk 19 leerlingen, door naar de tweede ronde. Voor de leerlingen uit onze regio is deze op vrijdag 15 maart, op het Mathematisch Instituut van de Universiteit Leiden.

Opgaven en antwoorden zijn te vinden op de site  http://wiskundeolympiade.nl/.