29 maart | Luise Veelken

Een week lang Duits praten, in een gastgezin slapen en heel veel Franzbrötchen eten? Dat hebben wij allemaal gedaan bij de Hamburg-Leiden uitwisseling!

Afgelopen maart hebben we namelijk met een groep van 26 leerlingen uit Hamburg en Leiden een week doorgebracht in de Hansestadt Hamburg.
Na zes lange uren met de trein vanuit Leiden werden we verwelkomd in het Gymnasium Johanneum, de oudste school van Hamburg. Daar stonden onze Austauschpartner ook op ons te wachten, die we na onze afscheid in november 2018 in Leiden niet meer hadden gezien. We hadden een vol en leuk programma waarin we o.a. lessen in het Duits mochten volgen, een rondleiding kregen door de Speicherstadt en haven van Hamburg en een dagtripje naar Lübeck maakten. Verder hadden we ook veel vrije tijd om de stad te verkennen en onze gastgezinnen beter te leren kennen.
Na een uitputtende, maar leuke week in Hamburg kunnen wij nu toch allemaal zeggen dat we het een geweldige en mooie stad vonden, er minder hamburgers dan verwacht worden gegeten en we allemaal beter Duits kunnen praten.

Tschüss!