9 januari | Jan van Ostaay en Femmy van der Hulst

Ondertussen begint het echt een mooie traditie te worden op de tweede vrijdag van december: Paarse Vrijdag! De GSA (Gay Straight Alliance) had ontzettend zijn best gedaan om de school prachtig te versieren met vlaggen in de aula, slingers, posters, ballonnen, en nog veel meer. Socrates was voor een dagje net Zweinstein in het roze, paars en regenboogkleuren.

De GSA organiseert meer dan alleen maar de Paarse Vrijdag en probeert de rest van het jaar het gesprek over de anders geaarden gaande te houden. Als jij denkt dat jij hier ook een bijdrage aan kan leveren, laat dat weten door je op te geven via gsasocrates@gymnasiumleiden.nl. Je bent van harte welkom!

Socrates

Je werd welkom geheten op deze mooie dag (13/12/19) met een paarse loper, maar dat was nog maar het begin. Er was een photobooth waar vele foto’s gemaakt zijn die dag. Verder was er een Kahoot! met een ontzettend grote opkomst. Later op de dag was er ook een heuse Paarse Vrijdagdisco in de aula onder leiding van Natalie Heevel en de dramaclusters. Sowieso was er de hele dag in de pauze paarsevrijdagmuziek om de sfeer erin te houden.

Natuurlijk was er ook nog waar Paarse Vrijdag op het Stedelijk Gymnasium Leiden ooit mee begon: in iedere pauze kon je een roze koek krijgen als je in het paars, roze of regenboogkleurig verkleed was. Deze roze koeken gingen heel hard, omdat er ontzettend veel mensen waren die paars of roze aanhadden. Bij dezelfde tafel kon je verder ook de beroemde Paarse Vrijdagkrant met weetjes, feitjes en leuke artikelen krijgen.

Natuurlijk leeft zo’n dag pas als iedereen goed meedoet. En dat deden ze ook echt. Dit jaar waren de outfits nog wilder, vrolijker en mooier dan vorig jaar! Zowel leerlingen als docenten hadden zich geweldig aangekleed. Het was daardoor dit jaar nog lastiger voor de jury om de winnaars aan te wijzen. Net als vorig jaar waren er winnaars per jaarlaag en onder de docenten. Volgend jaar verwachten we natuurlijk alleen maar mooiere outfits.

Al met al is het een geweldig leuke dag geweest. Hopelijk wordt Paarse Vrijdag volgend jaar weer op zijn minst net zo leuk!

Athena

Ook op Athena was Paarse Vrijdag een succes! De aandacht voor diversiteit op het gebied van geaardheid en identiteit kan niemand ontgaan zijn. De school was versierd, in de aula was er een stand met enthousiaste leerlingen, er was een Paarse vrijdagkrant en natuurlijk ontbraken de armbandjes en de roze koeken niet.

De fotobooth was een hit: er zijn veel foto’s gemaakt en dit jaar zijn er ook leerlingen van de GSA de klassen rond geweest om te vertellen over de GSA en het nut van Paarse Vrijdag. Na veel gesprekken met leerlingen is ook dit jaar weer gebleken dat het ontzettend belangrijk en nog steeds broodnodig is om aandacht te hebben voor alle kleuren als het gaat om identiteit en geaardheid. Ook dank aan jullie voor jullie enthousiasme!

Natuurlijk is elke dag een goede dag om buiten hokjes te denken :)