22 januari | Ingrid van der Putten

Onze school mag zich voor het derde jaar op rij schaakkampioen van Nederland noemen!

Op de foto van linksboven met de klok mee: Cato uit klas 4, Abisan uit klas 2, James uit klas 2 en Daniel uit klas 1.

Donderdag 21 januari werd de jaarlijkse finale gespeeld van het NK schoolschaken, waarvoor vijf teams met ruim twintig schakers van het Stedelijk zich hadden geplaatst. De school kent een rijk schaakverleden, met in de afgelopen tien jaar maar liefst zeven nationale titels in de categorie onderbouw (VO II) en twee in de bovenbouw (VO I).

Voor het eerst werd de finale niet fysiek gespeeld, zoals normaliter tijdens het Tata Steel Chess Tournament, maar vanwege coronamaatregelen online in chess.com. Iedere speler zat dus thuis achter een eigen pc of laptop. Het speelsysteem was anders en vooral de andere manier van bordvolgorde bepalen (door chess.com) deed in een aantal SG-teams geen recht aan de spelers.

Desondanks wist de school weer in de prijzen te vallen: in categorie VO I eindigde SGL team 1 op de eerste plaats, in categorie VO II werden de SGL-teams tweede en derde. Ook door de andere SGL teams in VO I werden mooie partijen gespeeld en bordpuntjes afgepakt van de top. Met de overwinning in de bovenbouw is de school voor het derde jaar op rij Nederlands Kampioen!

Jammer dat er geen fysieke huldiging kon plaatsvinden in deze setting, met mooie groepsfoto's en een gezellig afsluitend etentje. Wel werd de teamleider na afloop gebeld door damesgrootmeester Iozefina Paulet van de Schaakbond, om de overwinning officieel bekend te maken en felicitaties over te brengen aan de kampioenen. De prijzen worden opgestuurd en zodra de coronamaatregelen het weer toelaten, kunnen de successen alsnog gevierd gaan worden.

Wij zijn trots op alle finaledeelnemers van het Stedelijk!

Kampioensteam I-1: David Sonneveld, Quinten Salomons, Cato de Zoeten, Kiri Arnold

Team I-2: Marc Kentstra, Lorin Arnold, Job Segers, Tristan Veltrop

Team I-3: Lodewijk van der Putten, Ivan Kroetkov, Akil Pancharajah, Ischa Versteegen, Katja Venema

Team II-1: Maxime Venema, Nora Yeh, Abisan Pancharajah, Kuokuo Li