10 november | Ingrid van der Putten

Het NK schaken is weer begonnen en natuurlijk doen wij weer mee!

Onze school kent een rijk schaakverleden en is huidig Nederlands Kampioen Voortgezet Onderwijs. Natuurlijk willen we dit jaar onze schaaktitel weer prolongeren!

Om aan de NK finale te mogen deelnemen moet een school zich eerst weten te plaatsen. De Schaakbond organiseert daartoe drie landelijke kwalificatietoernooien, die online worden gespeeld in chess.com. Het eerste online kwalificatietoernooi was afgelopen vrijdag. Onze school werd vertegenwoordigd door Athena- en Socrates-leerlingen uit klassen 3 t/m 6 (in categorie VO I) en uit klassen 1 en 2 (in categorie VO II). Alhoewel iedere schaker individueel online meedeed, streden ze gezamenlijk voor de beste teamscore.

In totaal deden er meer dan dertig scholen mee, waaronder geduchte concurrenten zoals het Erasmiaans Gymnasium Rotterdam, College Hageveld Heemstede, Johan de Witt-Gymnasium Dordrecht en het Christelijk Gymnasium Utrecht. Na een spannende middag schaken bleek het SGL de allersterkste en werd eerste in beide categorieën. Een prachtige prestatie! De uitslagen staan op de website https://schaken.nl/nkscholen. Dit betekent dat de school in beide categorieën in ieder geval met één team mag meedoen aan de NK-finale in januari 2021.

Update: op 20 november hebben zich nog twee SGL-teams geplaats voor de finaleronde! In de categorie VO1 werd ons team tweede, en in de categorie VOII wederom eerste. Begin december is er nog een plaatsingsronde, met kans op een derde team in de eindronde.

v.l.n.r. David (klas 6), Kiri (klas 5) en Maxime (klas 2). Boven: Nora (klas 1)