1 november | Yuri Robbers

Leiden is dit jaar European City of Science, daarom kregen wij bezoek van botten-experts van de Universiteit Leiden en van het LUMC!

Leerlingen, collega's en Leidenaren van buiten de school volgden deze middag drie interessante mini-colleges waarbij ook heel veel materiaal te zien: échte botten (uit het biologielokaal op Athena), namaakbotten en flinterdunne plakjes bot onder de microscoop. Gezonde botten, maar ook botten met vergroeiingen, misvormingen en ziekten. Dat trok natuurlijk behoorlijk wat aandacht en leidde ook tot vele vragen.

Dr. Sarah Schrader van het Laboratorium voor Menselijke Osteoarcheologie van de Universiteit Leiden vertelde heel boeiend over alles wat we aan gevonden botmateriaal kunnen zien. Niet alleen geslacht, leeftijd bij overlijden en lengte, maar ook hoe oud het materiaal is en zelfs verschillende ziektes die een persoon heeft gehad. Natuurlijk is dat niet allemaal met 100% zekerheid te achterhalen, maar de huidige wetenschap komt al een heel eind.  De misvormde schedel die tentoongesteld werd, bleek het gevolg van syfilis!

Dr. Liesbeth Winter van het Botcentrum van het LUMC  ging vooral in op wat je allemaal kunt zien aan levend bot, hoe bot verandert als we ouder worden en wat de gevolgen zijn van problemen als bijvoorbeeld botontkalking en botbreuken. Wist jij dat je botmateriaal na tien jaar compleet vernieuwd is?

Dr. Natasha Appelman-Dijkstra van het Botcentrum van het LUMC liet spectaculaire botmodellen zien op de computer, met deze 3D-modellen kan vooronderzoek gedaan worden bij complexe operaties om bijvoorbeeld te kijken wat de gevolgen zijn van de ingreep.

Een middag waarin veel geleerd is door de aanwezige leerlingen!