9 mei | Saskia Hakkaart

Op 17 april stond de jaarlijkse maatschappijleerdag voor leerlingen van klas 5 op het programma.

Het excursieprogramma varieerde van straatfotografie, een bezoek aan de Tweede Kamer, een strafzitting, oud-concentratiekamp Vught of Westerbork tot aan een rondleiding over de wallen met de focus op criminaliteit en prostitutie. In totaal waren er meer dan twintig verschillende excursies mogelijk. Onder bezielende leiding van veel collega’s en natuurlijk het enthousiasme van de leerlingen werd deze dag een geslaagde dag.

Twee impressies van leerlingen:

“ Ik ben naar de Vredespaleis/Humanity House excursie geweest en ik vond echt heel leuk. Ik heb super veel geleerd. Ik was al langere tijd geïnteresseerd in het Vredespaleis; ieder keer als ik daar langs liep, wilde ik weten wat het nou precies was. Dat weet ik nu! Het was een beetje jammer dat we niet veel van de binnenkant van het gebouw hebben kunnen zien, maar uiteraard snap ik dat. De uitleg over de instituten in het Vredespaleis vond ik zeer prettig om naar te luisteren.

De film vond ik het minst interessant van de excursie, maar nog steeds zeer leuk. Het gaf een goede indruk van een specifiek verhaal. Op het nieuws wordt vaak heel veel informatie weggesneden, maar dat is hier niet zo. Bij de film kwam je er echt achter welke invloed zo’n vlucht kan hebben op iemands leven. Het gaf mij de mogelijkheid om echter beter in te zien hoe moeilijk het is voor iemand. Zeker voor zo’n jong meisje als de hoofdpersoon: Rokshar.

Het Humanity House liet eigenlijk hetzelfde zien, maar deed dit op een heel andere manier. Ik vond de reis, die je maakt daar heel leuk om te doen. Toch geeft het ook een goed beeld hoe zo iets gaat. Het is heel hectisch en spannend en dat voel je echt. De verhalen aan het einde van de reis in het Humanity House waren zeer boeiend. Het geeft weer een beter beeld van een vluchtelingenleven. Het is niet allemaal hetzelfde. Sterker nog: het is voor iedereen weer anders. Daarbovenop komt, dat de vluchtelingen niet weten wat er hen gaat overkomen. Dus moeten ze van moment tot moment leven. Iedereen lost dan de hindernissen weer anders op”. Nick Pollé

“Vanmorgen rond tien uur kwam ik aan op het adres waar ik samen met een paar anderen namens stichting Present zou opruimen en schoonmaken. Hier woont Erik, een 57-jaar oude man, die zes jaar geleden zijn moeder, tweelingbroer en zijn baan verloren is. Hij heeft sindsdien zijn was niet meer gedaan, omdat zijn moeder dat altijd deed. Ook ging hij aan de drank en is zijn huis al zes jaar niet schoongemaakt.
Wij kwamen hier verandering in brengen. Samen met twee mensen van de Binnenvest (een maatschappelijke zorg organisatie) begonnen we in de woonkamer met schoonmaken. Enorme stofnesten hingen aan het plafond en in de gordijnen, overal lagen kleding en sigaretten op de vloer. Een stoflaag van zo'n anderhalve centimeter bedekte alles en door de ramen kon niet naar buiten gekeken worden. Nadat we schoon hadden gemaakt zag de woonkamer er gezellig uit en waren de vloer binnen en de straat buiten weer te zien. Verder hebben we in de keuken en in de slaapkamer huisgehouden. Erik is zelf begonnen met zijn badkamer, die echt enorm smerig was.
Hij vertelde ons dat hij erg eenzaam is en eigenlijk niemand heeft om mee te praten. Daarom gaat hij meestal 's avonds ergens anders eten, waar ook mensen zijn. Ook kijkt hij af en toe voetbalwedstrijden in een café met anderen. De bovenbuurman kwam nog even langs en zei dat hij erg trots was op Erik, omdat hij het laatste half jaar enorm vooruit was gegaan. Een aantal andere buren hebben ook nog even hun duim opgestoken en vertelden dat ze heel blij waren dat Erik er weer een beetje bovenop kwam. Rond drie uur waren we klaar en zag Erik er een stuk vrolijker uit.

Al met al was het een erg geslaagde dag. Ik vond het heel fijn dat ik zo iets voor de maatschappij kon doen en meemaken. Omdat ik op het gymnasium zit en mijn omgeving ook erg goed geschoold is, zie ik niet vaak mensen die er zo doorheen zitten. Ik vond het wel confronterend om nu te zien, maar wel goed om er bij stil te staan”.  Jedidja Marsman

En nog enkele citaten:

“Door politici wordt vaak geroepen dat gevangenissen luilekkerland is. Maar die mensen zijn er nog nooit geweest!“

“Heftig, maar leuke ervaring en ik zou het zeker niet willen missen”. (bezoek aan Gerechtshof en World Press Photo)

“Ik weet niet of het haalbaar is, maar ik zou het wel interessant vinden om te horen wat de gedetineerden van de gevangenisstraf vinden en wat er verbeterd kan worden”.

“De zin van het leven is ervaringen opdoen en daarvan leren. Geciteerd door rondleider Hindoetempel”.

“De World Press geeft een mooi en realistisch beeld van de wereld”.

“Bij het Gerechtshof waren de zaken soms wel ietsje minder ingrijpend dan ik had verwacht. We hadden het nog wel getroffen dat de zaak die we volgden over cocaïne handel ging”.

“Deze dag heeft mij een veel beter en helder beeld gegeven van verschillende religies, en de grote rol daarvan in Nederland”.
“Boeiend, visie verbredend en een leuk dagje haven! “

“Het is best gezellig hier in Westerbork”. Dit is een citaat van Bram Beem. Vier dagen later werd hij gedood in Auschwitz”.