15 november | Bente Wassenaar en Max Waterreus

Vanuit onder andere Israël, Hongarije en Portugal kwamen begin november leerlingen online bijeen voor LEMUN: de Leidse variant van Model United Nations.

Deze MUN wordt georganiseerd door leerlingen, voor leerlingen. Normaal zouden er uit meerdere landen scholieren komen die hier op het SGL zouden vergaderen over wereldproblemen. Met corona ging het dit jaar even wat anders, maar dat maakte het er niet minder leuk op. Leerlingen kwamen nu online bij elkaar vanuit verschillende landen van de wereld, zoals Israël, Hongarije en Portugal.

Lisa van Ginneken (Tweede Kamerlid namens D66) kwam LEMUN openen, met een interessante speech over digitalisering. Over dit thema werd hierna veel vergaderd. Elke leerling vertegenwoordigde een land van de VN. Zoals we inmiddels gewend zijn, werden de vergaderingen via Teams gehouden.

Over LEMUN werd elke dag de Lime uitgegeven, een krantje die alle gebeurtenissen op de voet volgde. Als hoogtepunt staat hier ook een (exclusief!!) interview in met Lisa van Ginneken, over haar zicht op de ontwikkelende technologie en de gevaren daarvan.

Als afsluiter willen we alle deelnemers bedanken voor het meedoen met LEMUN. Daarnaast moeten we de organisatoren natuurlijk niet vergeten. Zonder hen was dit allemaal niet gelukt.