22 april | Saskia Hakkaart

Een dagje naar de gevangenis, de rechtbank, de Tweede Kamer, of herinneringskamp Vught? Dat en nog veel meer was mogelijk op de maatschappijleerdag 2024. Na afloop waren zowel de leerlingen als begeleidende collega's onder de indruk van de bijzondere plekken die ze bezocht hadden. Het was een prachtdag.

De keuze was reuze voor de leerlingen. Ze hadden vooraf aangegeven waar ze naartoe wilden. Leerlingen gingen naar rechtszaken, gevangenissen, de Tweede Kamer, diverse musea, met de watertaxi de Rotterdamse haven in.  Sommige leerlingen bezochten Kamp Vught: na de Bossche bollen bij bakkerij De Groot vertrokken ze met de fiets naar Herinneringskamp Vught. Indrukwekkend is de term die ik veelal terugkreeg van leerlingen die het Kamp Vught hadden bezocht. “Een goede afwisseling van leuk en indrukwekkend’, aldus Chloë. “Excursie Vught is veel meer dan alleen kamp Vught zien! “, aldus Eline.

Het bezoek aan de forensische kliniek was heel speciaal. We hebben veel gezien en geleerd. Het is een plek waar je anders nooit zou komen

Leerlingen zagen verschillende strafzaken in Den Haag, Amsterdam en op Schiphol. Zo waren we getuige van een emotionele bedreigingszaak, en zaten we bij een pro forma-zitting van drie drugsverdachten, die geflankeerd werden door hun advocaten en politieagenten.
Verschillende penitentiaire instellingen werden bezocht. De leerlingen waren onder de indruk van de woorden van een bewaker: "We hebben hangers en snijders". Verder zei hij dat het goed is om te beseffen dat 22 uur 'op cel' heel heftig is: "Als je het slot hoort klikken, dan klikt er ook iets in je hoofd."

Ik vond het in de vrouwengevangenis van Nieuwersluis cool om te zien hoe respectvol er wordt omgegaan met de gevangenen

Leerlingen waren ook in Brussel, naar het Europees Parlement, waar onze oud-leerling David Lodders nu EU-medewerker is. Hij gaf een mooie rondleiding. De reis was lang, maar leerlingen vonden het de moeite waard.

Kortom, we bezochten veel verschillende plekken waar met rondleidingen en excursies kregen. In het klaslokaal bespreken we vaak de theorie en vandaag stonden we midden in de praktijk om die te ervaren. Leerlingen gaven aan veel geleerd te hebben, nieuwe inzichten gekregen te hebben, en van veel zaken een beter beeld gekregen te hebben. Het was dus een succesvolle dag, waar we volgend jaar zeker mee doorgaan!

Ik heb tijdens de multiculti-excursie in Den Haag echt veel meer geleerd dan op een normale schooldag. We hebben karaoke gedaan met Hindoestaanse bejaarden!

Het organiseren van deze dag is tijdrovend maar het geeft veel energie en voldoening indien leerlingen te kennen geven veel geleerd te hebben en het een bijzondere dag hebben gevonden. Maar zo’n dag is alleen te organiseren met behulp van al mijn lieve collega’s die met de leerlingen op stap gingen. Hieronder een impressie van een aantal foto’s.

Ik dacht dat alle rechters beesten waren, maar ze zijn eigenlijk wel lief