20 februari | Annemieke Schumm

Deze en vorige week hebben alle eerste klassen een bezoek gebracht aan het Leidse Rijksmuseum van Oudheden, waar ze kennismaakten met de beginselen van wetenschap: observeren, beschrijven, interpreteren.

Aan de hand van replica’s bekeken leerlingen een bepaald voorwerp heel precies, beschreven de kenmerken en stelden een theorie op over hoe en door wie het zou kunnen zijn gebruikt. De originelen bevinden zich elders in het museum.
Met behulp van extra bronnen en het bestuderen van het origineel in een vitrine met vergelijkbare voorwerpen, konden ze de theorie zo nodig bijstellen. Tot slot gaf ieder groepje een korte presentatie.

Op de foto bekijken Imme, Sophie en Roos uit 1E een replica van een altaar voor de godin Nehalennia, die aanbeden werd door zeelieden, maar ook door handelaren. Dergelijke altaren zijn veel gevonden in de Zeeuwse wateren en het RMO heeft er een flinke collectie van.