17 december | Rein Lakerveld

De kerstactie is begonnen! Deze keer zetten de vierdeklassers zich in voor het goede doel 100weeks. 100weeks is een stichting uit Amsterdam die als doel heeft vrouwen uit Afrikaanse landen, momenteel Rwanda en Ghana, uit extreme armoede te halen.

Dat doen ze door die vrouwen 100 weken lang een elke week een beetje geld te geven. Met dit geld kunnen ze hun schulden afbetalen, voor onderdak en eten zorgen en daarna een kleine onderneming beginnen. Dit is fundamenteel anders dan het bekende micro-krediet waarbij geld wordt uitgeleend aan mensen in ontwikkelingslanden. Door de hoge rente op die leningen eindigen die mensen vaak weer in de schulden. De benadering van 100weeks is veel effectiever. De meeste vrouwen zijn na 100 weken daadwerkelijk zelfstandig. De Volkskrant heeft hier een leuk artikel over geschreven en de stichting 100weeks heeft een mooie site die het goed uitlegt.

We hopen op een leuke kerstactie en een mooi bedrag voor het goede doel.