11 november | Saskia Hakkaart

Ondanks de toetsweek liepen Jan Smulders (5g) en Ghorzang Rahimi (5f) afgelopen zaterdag om 10 uur het Kamerlingh Onnes gebouw binnen. Daar werd voor de negende keer het Max Havelaar Toesprakentoernooi gehouden.

De ochtend werd geopend met een bezielend college van prof. dr. Jaap de Jong met als titel 'Spreken als Havelaar'. Multatuli - de hoofdrolspeler in dit toernooi -  was halverwege de 19e eeuw een groot spreker die in het gekoloniseerde IndonesiĆ« de onderdrukking van de Javaan aan wilde tonen. Het woord in de strijd tegen het onrecht!
Zaterdag 9 november was het aan de 60 leerlingen om ook een strijd aan te gaan. Welk team zou retorisch het sterkst zijn? Welk team bewandelt het beste de weg van de beeldspraak? Logos, ethos, pathos!
Na verdiepende workshops gingen de teams aan de slag. De 60 leerlingen werden verdeeld en aan het einde van de middag waren de finalisten bekend. Groot was de vreugde toen bleek dat Jan en Ghorzang daarbij hoorden. Na het geven van een prachtige speech wachtten we vol spanning op het oordeel van de jury. Tijdens het wachten mocht ook het publiek stemmen Ze deed dat in groten getale op Jan en Ghorzang en van de finalisten wonnen zij de publieksprijs! Hulde.
Ondanks het feit dat de jury de schitterende link tussen de politieke dictatuur in Afganistan en de stijgende zeespiegel in Nederland bijzonder waardeerde, ging de juryprijs naar het Haganum uit Den Haag. Kortom: een mooie dag en met de publieksprijs, de eer en de roem gingen we naar huis.