15 juni

Dichtbij locatie Athena is het voormalige Joodse weeshuis, te herkennen aan de karakteristieke hoofdingang met de davidster.

Op 17 maart 1943 werden de weeskinderen met hun begeleiders opgepakt en naar Westerbork gebracht. Om deze dramatische gebeurtenis te herdenken zijn afgelopen woensdag acht struikelsteentjes geplaatst. Er was een korte ceremonie met muziek en het voorlezen van de levensverhalen van de bewoners. Een van onze docenten geschiedenis was hier met twee leerlingen bij aanwezig. Een stukje geschiedenis en bewustwording in onze eigen stad.