16 februari

Alle derde klassen werden ondergedompeld in de wereld van de epigrafie, en waar kan dat beter dan in het Rijksmuseum voor Oudheden?

Epigrafie is niet het eerste wat behandeld wordt in de lessen Grieks en Latijn, daarom des te leuker dat we dit nu wél eens onder ogen zagen bij het RMO. Onder epigrafie verstaan we inscripties in steen, metaal of andere materialen die qua inhoud vaak erg verschillen van de papieren teksten die we normaal in de lessen lezen. Wat dacht je bijvoorbeeld van vervloekingstabletten, wijdingen van gebouwen of tranenopwekkende grafinscripties, of graffiti op de muren? Wat staat er in onze huidige tijd gemiddeld op een bushokje, een tafeltje in het klaslokaal? Precies! Die inhoud kunnen we ook lezen bij de Grieken en Romeinen (een graffiti uit Pompeï is: Serena Isidorumfastidit = Serena walgt van Isidorus)

De leerlingen deden hun best om uit te vinden welk soort inscriptie zij voorgeschoteld kregen en natuurlijk wat de inhoud van deze inscriptie was, dit deden zij middels een game met hulplijnen, straf- en bonuspunten! En dat lukte best aardig!