18 april | Sven Kruizinga

Vanuit heel Nederland waren ze naar Athena gekomen: debaters uit de onderbouw en  bovenbouw. De inzet: een mooie trofee voor Retorica, LagerhuisPlus of Hogerhuis.

In meer dan dertig lokalen tegelijk kruisten scholenteams de verbale degens. Drie spannende debatrondes moesten uitwijzen welk team afgelopen vrijdag 12 april het sterkste voor de dag kwam. In de eerste ronde debatteerde iedereen over dezelfde stelling: Alle voorwerpen die in het verleden uit de koloniën naar westerse landen zijn gekomen moeten onvoorwaardelijk worden teruggeven als het land van herkomst daarom vraagt. Hierop hadden de leerlingen zich thuis al kunnen voorbereiden, maar in de twee rondes erna moesten de sprekers kort van tevoren in allerijl een goede strategie ontwikkelen om als voorstander of als tegenstander een vakkundige en objectieve jury te overtuigen van hun gelijk. Alle debatten waren in het Nederlands.

Voor een aantal leerlingen was dit één van hun eerste debattoernooien. Des te indrukwekkender was de woordenstroom waarin de argumenten werden gepresenteerd, compleet met drieslagen, hyperbolen en ironie voor de nodige humor. Met de ethos, pathos en logos van de teams zat het wel goed. Na afloop van de woordenstrijd volgde intensief overleg tussen de juryleden, terwijl de leerlingen de kans kregen hun adrenalineniveau iets te laten dalen. Naast de uitslag kreeg iedere spreker per ronde ook persoonlijk feedback van de jury: wat gaat er al goed en wat zou je volgende keer ook eens kunnen proberen om je overtuigingskracht nog verder te vergroten.

De sfeer was gezellig, sportief en gefocust, want voor onderschatting of onzorgvuldigheid is op een toernooi als dit geen plaats. Van onze eigen afvaardiging wonnen Hannah Ezawa en Martin de Haan de derde prijs in de categorie Retorica. Onze Athenateams en het Socratesteam in de categorieën Hogerhuis en Lagerhuis+ vielen helaas net buiten de prijzen. Niet getreurd, er zijn altijd weer nieuwe toernooien om aan mee te doen.

Kortom, leerlingen, juryleden en organiserende docenten hebben met volle teugen genoten van een middagje sportief debatteren. Zo'n dag kan natuurlijk alleen plaatsvinden dankzij de betrokkenheid en tomeloze energie van velen, zoals de leerlingen van de debatclub (1260 broodjes smeren, dertig lokalen in debatopstelling…)  en twee collega's in het bijzonder: de debatcoaches op Athena Frans Brand en Victor van Luyk. Veel dank voor jullie inzet!