7 juni

In april kregen leerlingen uit klas 5 een workshop cartoon tekenen van de bekroonde cartoonist Tjeerd Royaards. Tjeerd maakt cartoons voor internationale en nationale kranten zoals Le Monde, het Parool en het NRC en tevens hoofdredacteur van de Cartoon Movement, een wereldwijd platform voor redactionele cartoons en stripjournalistiek.

Het maken van een cartoon is een PO binnen het vak maatschappijleer en daagt leerlingen uit om op een scherpe manier naar de actualiteiten te kijken. Het gaat in deze opdracht om actualiteiten begrijpen, kunnen kaderen en zodanig neerzetten dat het iets met de kijker doet.

In één lesuur heeft Tjeerd heel veel mee kunnen geven aan de leerlingen gezien de prachtige resultaten van de cartoons.
Het blijkt dat veel leerlingen deze opdracht met veel humor, aandacht en creativiteit hebben kunnen maken. Wij als docenten maatschappijleer waren enorm onder de indruk van de cartoons.

Tjeerd heeft voor zowel Athena als Socrates een winnende top-3 gekozen uit de vele creaties. Het maken van een keuze tussen alle cartoons vond hij waanzinnig moeilijk. Het niveau was namelijk erg hoog.

Hij heeft onderstaande criteria toegepast:

• Is de boodschap helder?
  • Zit er een dubbele laag, humor, indringendheid etc. in waardoor het beeld je aan het denken zet?
  • Zou een krant dit beeld evt. afdrukken? (Waarbij meer gekeken is naar de kwaliteit van het idee dan naar de kwaliteit van het tekenwerk)

de top 3 van Athena: Jalien (afbeelding van een Palestijnse vrouw als schietschijf),  Pelle en Roemer

de top 3 van Socrates: Mara (afbeelding van een bordspel dat het behalen van een schoolniveau beslist), Aya en Sophie