12 februari | Eline van Moorsel

Afgelopen week zijn 22 leerlingen van Socrates en Athena in het kader van het Bruxelles-Leiden Projet (BLP) naar Brussel geweest. Daar hebben zij samen met hun correspondent, die zij in oktober bij hen thuis hadden ontvangen, een week het leven van een Belgische middelbare scholier ervaren.

Buiten het feit dat zij een heleboel lessen in het Frans hebben mogen volgen waar zij regelmatig actief aan mochten deelnemen, hebben we heel wat activiteiten ondernomen. Zo zijn we chocolade gaan proeven in een echte Belgische chocoladefabriek, hebben we het Europees Parlement bezocht èn enorme Brusselse wafels gegeten onder toeziend oog van Manneken Pis.

Als hoogtepunt speelden onze leerlingen voor hun correspondenten in het publiek in het Frans scènes na uit het toneelstuk 'Fallait pas le dire' van Salomé Lelouch. Op woensdagavond zijn we vervolgens in het prachtige Théâtre Royal des Galeries naar de èchte voorstelling geweest. In het Frans! De meeste leerlingen hebben daar hun 'eigen' scène zien spelen door professionele acteurs.

Met tassen vol chocolade en ervaringen zijn we vrijdag aan het eind van de dag weer op station Leiden aangekomen. Het was een zeer geslaagde editie van BLP!