11 juni | Ad Moerman

Wij zijn trots op Irene Hulsen (6R), finalist van de Biologie Olympiade 2019!

Afgelopen week streden in Wageningen de 19 beste vwo-leerlingen van Nederland om een plek in het team van de Internationale Biologie Olympiade. De finalisten hebben een lange weg afgelegd: in januari deden ze met ruim 9.500 leerlingen mee aan de voorronde op school, waarna 100 leerlingen een trainingsdag volgden bij de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Uit deze groep werden de besten geselecteerd voor de finale bij Wageningen University. Daar werden de leerlingen uitgedaagd met colleges, practica en toetsen over onderwerpen variërend van planten determineren tot neurobiologie en van ecologie tot CRISPR-Cas.

Eén van deze 19 finalisten was Irene Hulsen (6R) van het SGL.

Zij heeft echt een visitekaartje afgegeven en veel geïnvesteerd om een goede prestatie neer te kunnen zetten. Tijdens een zeer spannende prijsuitreiking bleek ze slechts 0,4 pt. verwijderd te zijn geweest van een uitzending naar de Internationale Olympiade in Hongarije. Helaas werd het net geen vierde, maar een vijfde plaats, wel beloond met een microscoop. Wij zijn erg trots op de prestatie van Irene en feliciteren haar van harte met dit behaalde resultaat: 5e van ca. 9500 deelnemers. Proficiat!!

PS: Komende week duimen voor Thijs van Schaik (3Q) , Jorinde van Maanen (3H) en Owen van der Bij (3B) die de eer van het SGL gaan verdedigen tijdens de driedaagse finale voor de Biologie Olympiade Junior in Amsterdam (uitslag op 14 juni).