31 maart | Otto van Dijk

Dinsdag 22 maart trad het Athena Symfonie Orkest op in het Concertgebouw Amsterdam. Met twee stukken werd op het Orkestival opgetreden. Dit festival is bedoeld voor schoolorkesten van zelfstandige gymnasia uit heel het land. Na twee jaar van stilte klonken er weer jeugdige muzikale klanken van het podium.

Eerst trad het Athena Symfonie Orkest op met een speciaal voor hun gecomponeerd stuk, ‘De rector’ van oud-collega Huub de Vriend. Het publiek, waaronder concertliefhebbers uit Amsterdam, leerlingen van andere schoolorkesten, (oud)collega’s en ook oudleerlingen van het Stedelijk Gymnasium Leiden, genoot van deze wereldpremière. De jury roemde na afloop de kwaliteiten van de uitvoering door het ASO en de treffende compositie voor dit schoolorkest. Tot slot werd met alle schoolorkesten de ‘Egmont ouverture’ van Beethoven geoefend en vervolgens uitgevoerd. De uitvoering van de ‘Egmont ouvertue’ is hier te beluisteren.

Tijdens de changementen, workshops en pauzes maakten onze leerlingen kennis met andere muzikanten uit het land en met alle zalen van het mooiste concertgebouw van Nederland, het Concertgebouw Amsterdam. We kijken terug op een fantastische muzikale dag en kijken geïnspireerd uit naar een volgend muzikaal project.