bedoeld voor klas: bovenbouwleerlingen, vooral uit 5 en 6

korte beschrijving:De Scheikunde Olympiade is een theoretische en praktische wedstrijd voor leerlingen van het vwo en het havo. Om een beeld te krijgen van de eerste ronde kun je de oefenopgaven op de website vinden. Hiermee kun je ook oefenen.

De eerste ronde wordt elk jaar in januari gehouden. Deze theoretische toets vindt plaats hier op school en duurt twee uur. De beste honderd leerlingen van Nederland gaan door naar de tweede ronde en krijgen nieuw oefenmateriaal. Die wordt in maart op school gehouden. De toets duurt drie uur. Deze toets is gebaseerd op de stof van het gastheerland, die elk jaar wisselt. De beste twintig kandidaten gaan door.
De Nationale Scheikunde Olympiade vindt plaats in juni. Dit een intensieve trainingsweek van theorie en praktijk en daarop volgt een theoretisch en een praktisch examen. De beste vier deelnemers vormen het Nederlandse team voor de Internationale Chemie Olympiade. Daartoe krijgen zij nog meer trainingsdagen.

aanmelding:voor de kerstvakantie, bij eigen docent.

selectie/voorwaarden: voor de eerste ronde zijn er geen selectievoorwaarden