25 mei | Sven Kruizinga

Maar liefst vier van de tien finaleontwerpen van de Willie Wortel Wedstrijd kwamen van leerlingen van onze school. Vrijdag 21 mei was de spannende ontknoping.

De Willie Wortelwedstrijd is een ontwerpwedstrijd voor klas 1 en 2 waarin teams een uitvinding bedenken, een prototype maken en het geheel presenteren. Van de meer dan driehonderd ontwerpen waren er tien in de finale belandt, waaronder vier van het Stedelijk. Het thema dit jaar was Expeditie Mars.

Ellemijn Diele, Matthijs van Elst (beiden 2G) en Noa Perdigués Garcia (2P) ontwierpen De elektromagnetische generator, een manier om energie op te wekken op Mars.

Daniel Poort en Thomas van Gosliga (2P) ontwierpen The Egg, een discovery pod bomvol details.

Faye Scholte, Milou de Wilde, Aisha de Groot en Jalien Tomas (2P) ontwierpen Het Koepelpark, een ecosysteem op het aardoppervlak.

Toine Maltha (1C), Boris Tjepkema, Gijs Kelder, Matthies Koch en Daniel Brame (1E) ontwierpen TIM: Terra In Martium, een woonmodule onder het aardoppervlak van Mars.

Prijswinnaars

De jury gaf de Kanjerprijs voor het beste idee aan The Egg vanwege het grote aantal details. Het team had werkelijk overal aan gedacht. Zij wonnen een telescoop.

Thuis kon ook gestemd worden. De publieksprijs ging naar TIM. Het prototype was dan ook prachtig om te zien! De mannen wonnen kaartjes voor Space Expo in Noordwijk.

We zijn ontzettend trots op deze teams, die vol enthousiasme hun ontwerpen hebben gepresenteerd in de finale. Dat twee van de teams ook nog eens een prachtige prijs in de wacht sleepten, is natuurlijk de kers op de taart.

Volgend jaar ook meedoen met de Willie Wortel Wedstrijd? Houd de website van Technolab in de gaten en geef je interesse aan bij je mentor!