bedoeld voor: vierdeklassers die Frans hebben gekozen

korte beschrijving: Uitwisselingsproject met het Institut Saint-AndrĂ© in Brussel. Je ontvangt een week een Belgische leerling bij je thuis. Een aantal maanden later logeer je een week bij dezelfde leerling in Brussel. Je beleeft een week lang elkaars dagelijks leven, je gaat mee naar school en naar buitenschoolse activiteiten.
Daarnaast zijn er excursies die als doel hebben om de geschiedenis en cultuur van beide landen beter te leren kennen. In Leiden verzorgen de leerlingen een presentatie en in Brussel wordt er een toneelstuk opgevoerd.

aanmelding: eind klas 3, via een motivatieformulier, bij Mevrouw van Moorsel (Athena) of Mevrouw Greve (Socrates). Het inschrijfmoment wordt aangekondigd via de monitor.

selectie/voorwaarden: Het vak Frans is verplicht. Er wordt geselecteerd op basis van het ingevulde motivatieformulier. De groep wordt samengesteld naar voorbeeld van de uitwisselingsklas in Brussel (een gelijk aantal meisjes en jongens). Communicatie van de selectie vindt plaats na de zomervakantie. Leerlingen die zich hebben aangemeld, ontvangen een persoonlijke mail.