Vijfdeklassers hebben de mogelijkheid om hun talenten, hun goede wil, hun enthousiasme en vrije tijd in te zetten voor een Mas: een vrijwillige Maatschappelijke Stage van minimaal 15 uur. Coördinator Saskia Hakkaart organiseert al meer dan tien jaar maatschappelijke stages voor leerlingen uit klas 5.

Jaarlijks doen zo'n 180 leerlingen uit klas 5 een Mas. Er is keuze uit een scala van activiteiten:

Maatjesproject

Soms hebben we een maatjesproject met drie scholen (de Merenwijkschool, de Viersprong en de Springplank). In dit project ondernemen leerlingen acht activiteiten met hun basisschoolmaatje. Het motto is ‘Maak elkaars wereld groter’. Op het evaluatieformulier schreef een basisschoolleerling: ‘Ik wilde dat dit een eeuwigheid zou duren!’ Een groot compliment dus!

Bijles en leesondersteuning

Vaak geven leerlingen bijles en leesondersteuning op verschillende basisscholenscholen. Zo'n vijftien weken lang gaan ze één keer per week langs voor een leesuurtje.

Verzorgingshuizen

Op een andere stage brengen leerlingen thee en koffie rond bij verzorgingshuis de Lorentzhof of helpen mee met tal van activiteiten bij het verzorgingshuis de Parelvissers, zoals een wandeling langs de Vliet met ijsjes toe.

Asielzoekers

Samen met M25 organiseerden onze leerlingen ook activiteiten voor kinderen uit het AZC en kinderen uit Oekraïne. Zo bezochten zij de Bubbeljungle in Leiderdorp, compleet met midgetgolf/lasergame/slushpuppies en frietjes, en was er een boottocht voor dak- en thuislozen uit Leiden. Als laatste willen we de noodopvang in Leiderdorp noemen. Heel veel leerlingen hebben taarten gebakken en op een bijzondere wijze meegedaan aan het Taart- en Theeproject voor de vluchtelingen die hier verblijven.

Coördinator Saskia Hakkaart is enorm trots en blij met de inzet van zoveel leerlingen die iets voor een ander willen betekenen: "Mijn motto is dan ook ‘Gebruik je Hoofd maar ook je Hart’. Gezien de enorme betrokkenheid van onze leerlingen bij talloze projecten lukt dat ieder jaar weer."