Denkend aan het Stedelijk Gymnasium, is er één activiteit die bij iedere oud-leerling nog scherp in het geheugen ligt: De Reis. Elk jaar is de reiskoorts de eerste schoolweken van het jaar voelbaar, bij vijfdeklassers én docenten. Deze negendaagse studiereis naar Rome en Napels/Florence of Griekenland is dan ook een unieke gebeurtenis.

Klassieke culturele reis

De studiereis naar Rome of Griekenland is deel van het programma in klas 6. Deze gebeurtenis vol plezier en gezelligheid is ook een kans om het verzette werk in klas 4 te verzilveren. Dan worden de leerlingen namelijk met de vakken kunstbeschouwing en de achtergronden bij Latijn en Grieks op de belangrijkste onderdelen van het reisprogramma voorbereid.

Rome en Florence

We reizen met de trein of met het vliegtuig . De treinreizen, vluchten en transfers plannen we in nauwe samenwerking met Nederlandse touroperators. Logeren doen we in het historische hart van Rome en Florence, of vlakbij Pompeï. Vrijwel alles is op loopafstand.

Elke Romereisdag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. De excursies worden door de begeleiders, allen docenten van onze school, zelf geleid. Ook zij mogen dus in de boeken duiken. Het programma bestaat uit de klassieke oudheid, de middeleeuwen, de renaissance en de barok. Ook komen de iconografie en onderwerpen uit de Bijbel aan de orde.

Caravaggio in de Contarelli-kapel, San Luigi dei Francesi, Rome

Griekenland

Sinds 2018 is het ook mogelijk voor vijfdeklassers om mee te gaan met een Griekenlandreis. Deze reis door de tijd is een rondreis langs prachtige cultuurhistorische plekken in Griekenland, waarbij we beginnen met het verhaal van de Myceeners en de Trojaanse oorlog en eindigen bij de vrijheidsoorlog om de Griekse eenwording aan het einde van de 19e eeuw. Mythologie en geschiedenis zijn nauw verweven in deze bijzondere tocht. We zijn veel buiten en proberen door verschillende werkvormen de sites tot leven te brengen. De heen- en terugreis gaan per vliegtuig, en daartussen maken we gebruik van een luxe touringcar.

Groep Socrates, Griekenlandreis 2018

Meer informatie?

Voor nadere informatie en mededelingen over de Romereizen  en de Griekenlandreis verwijzen we naar Moodle (voor leerlingen) en naar de ouderpagina

Coördinatoren van de klassieke culturele reizen zijn Anne Reichart en Victor van Luyk.