bedoeld voor klasleerlingen van klas 5, maar de selectie is in klas 4

korte beschrijving: Hulpmentoren helpen in een tweetal de mentor van een brugklas. We rekenen er op dat ze tijd kunnen investeren in hun klas. Verder krijgen ze een korte cursus om hun klas te kunnen begeleiden (denk aan gesprekstechnieken en leerlingen helpen met studievaardigheden)

We reken in ieder geval bij 4 à 5 avonden op de hulpmentoren: klassenavonden bijvoorbeeld, het Voorjaarsfeest, de eerste USA-avond, de brugklasavond, en het gala van de onderbouw. Daarnaast zijn ze aanwezig op de introductiedagen, de Vlietlandendag, de Sinterklaasviering, en het kerstontbijt.
Tussendoor bestaat het hulpmentoraat uit zo nu en dan de klas opzoeken in een pauze, een beetje kijken hoe het met de brugklassers gaat, en misschien een tip geven over het maken van huiswerk aan iemand die vastloopt.

Het is de bedoeling dat ze in overleg met de mentor van hun eigen klas regelmatig langs komen op een mentor- of studielesuur. Ze krijgen daar een rol bij begeleiden van de brugklasleerlingen.

aanmelding:in de laatste module van klas 4 krijgen alle leerlingen van de coördinatoren van klas 1 een bericht dat de aanmelding open is en een korte toelichting over de functie. Inschrijven gaat via de mail met een motivatiebrief.

selectie/voorwaarden: Leerlingen moeten voldoende goede cijfers hebben om zo nu en dan een les te kunnen missen om bij een mentoruur of studieles te zijn. Er is overleg met de coördinator van klas 4 hierover. Daarnaast moeten hulpmentoren gemotiveerd zijn. Uit de koppels die geselecteerd worden, kiezen de brugklasmentoren vervolgens een koppel waarvan ze denken dat het bij hen past.