7 december | Myra Nijhof en Jaap Toorenaar

Van dinsdag 27 november tot zondag 2 december bezochten 12 leerlingen uit klas 5 van het Johanneum-Gymnasium in Hamburg samen met twee docentes onze school. Het betrof de jaarlijkse uitwisseling waarbij de secties Duits en Klassieke Talen samenwerken.

De leerlingen waren in gastgezinnen van onze vijfde klas ondergebracht. In een bijzonder fijne werksfeer hebben we aan hen laten zien wat typisch Nederlands is. In het Rijksmuseum van Oudheden hebben de leerlingen in gemengde groepjes onderzoeksvragen voorbereid; dat leidde tot presentaties aan de groep de volgende dag op school. We kregen een rondleiding door de historische Leidse binnenstad door oud-docent geschiedenis Hans Prins. Ook werden diverse lessen bezocht. Op vrijdag genoten we van een lekker zonnetje in Amsterdam. Naast een bezoek aan het vernieuwde Anne Frank-museum en een boottocht door de Amsterdamse grachten was er gelegenheid tot shoppen. De zaterdag werd door de gastgezinnen ingevuld, maar natuurlijk eindigden we in stijl door samen pannenkoeken te eten in Oud Leyden.

Een dergelijke uitwisseling is een unieke kans voor onze leerlingen om hun Duitse spreekvaardigheid te perfectioneren. Het afscheid op het perron van Leiden CS was ontroerend. Gelukkig mogen wij in maart 2019 de stad Hamburg gaan bekijken!