18 januari | Pim Braggaar

Op woensdag 16 januari is de finale gespeeld van het NK schaken voor schoolteams Voortgezet Onderwijs in Alkmaar tijdens de Tata Steel Chess on Tour. In de Laurenskerk hadden de twaalf finaleteams (twee maal zes teams van vier leerlingen) een bijzondere speelomgeving met een groot orgel op de achtergrond. Er werd gespeeld in de categorie eerste twee leerjaren (onderbouw) en de categorie algemeen (bovenbouw).

Het Stedelijk Gymnasium Leiden mocht met maar liefst met vier teams aantreden, één in categorie VO I (Jord, Quinten, Stefan, Marc, David en Kiri) en drie in categorie VO II (Cato, Lorin, Thomas en Ischa in het kampioensteam). De schakers hadden zich geplaatst voor deze bijzondere finale via één van de drie online kwalificatietoernooien. In de finale traden zodoende de sterkste teams aan.

Na een spannende middag bleek in beide categorieën het SGL de allersterkste! Twee maal goud, twee maal kampioen van Nederland. Een uniek resultaat! De kampioenen mochten de beker ontvangen uit handen van grootmeester Loek van Wely. In VO II werd ook dapper gestreden door team 2 en 3. Team 2 wist zelfs gelijk te spelen tegen team 1 en pikte daarmee een matchpunt van de kampioen. Hulde aan alle spelers!

Namens de spelers, dank aan alle ouders voor hun inzet en ondersteuning de afgelopen maanden en op de finaledag.

Zie uitslagen op de website.