22 januari | Stéphanie Bakker

Onlangs zijn de prestaties van onze leerlingen in twee onderzoeken vergeleken met het landelijk gemiddelde, namelijk in het PISA-onderzoek en het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Uit beide onderzoeken blijkt dat onze leerlingen het bovengemiddeld goed doen.

Voor het PISA-onderzoek hebben willekeurig geselecteerde derdeklassers een toets gemaakt. Hieruit bleek dat zij op alle fronten (natuurwetenschappen, lezen, wiskunde en financiële geletterdheid) iets tot behoorlijk beter scoorden dan andere 15-jarige vwo’ers.

Ook het cohortonderzoek wijst uit dat onze leerlingen beter presteren dan het landelijk gemiddelde - zowel hier op school als later in het vervolgonderwijs. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het gemiddelde eindexamencijfer (een 7 t.o.v. 6,5 landelijk) en ons slagingspercentage, dat flink hoger is dan het landelijk gemiddelde (98 t.o.v. 91% landelijk).

Het hoge slagingspercentage is geen gevolg van een hoog aantal zittenblijvers of afstromers in de jaren voor het examen. Het percentage leerlingen dat zonder vertraging het examen haalt, is namelijk ook hoger dan gemiddeld. Bovendien maken onze leerlingen het zich met de keuze van hun vakkenpakket niet bepaald gemakkelijk: een bovengemiddeld aantal leerlingen kiest voor een combinatie van profielen. Daarnaast is opvallend dat 65% voor een natuurprofiel kiest.

Ook in het vervolgonderwijs doen onze leerlingen het goed: onze oud-leerlingen halen bovengemiddeld vaak een diploma van hun opleiding (ruim 90% t.o.v. 80% landelijk). Op de locatie Athena zijn studies in de hoek van natuur, techniek en gedrag & maatschappij het meest populair, terwijl op de locatie Socrates gezondheid, techniek en economie in de top drie staan.