6 mei | Kees van Beelen

Bij de Benelux Wiskunde Olympiade afgelopen weekend, dit jaar online, heeft onze leerling Rafaël Houkes (klas 6, Socrates) een gouden medaille behaald.

De Benelux Wiskunde Olympiade is een wedstrijd tussen België, Nederland, Luxemburg en dit jaar ook Zweden die bedoeld is om veel trainingsdeelnemers wat wedstrijdervaring te geven.Rafaël wist zich in maart te plaatsen via een selectietoets die door 9000 (!) leerlingen gemaakt werd. Hij werd tijdens de eindronde tweede van de veertig deelnemers - hij was de beste van de Nederlandse delegatie, maar er was een Belg die nog een puntje meer had.
Desalniettemin is dit een prestatie van formaat, want nog nooit heeft een leerling van onze school een medaille behaald bij deze olympiade. Er zijn zelfs maar een paar Nederlanders die dit is gelukt bij deze sinds 2009 bestaande wedstrijd.

Rafaël voelde tijdens de wedstrijd al dat het erg goed ging: “Het was vrij apart om de wedstrijd dit jaar thuis te maken. Aan mijn bureau miste ik wel een beetje het wedstrijdgevoel, maar misschien ging het juist door het ontbreken van die spanning wel zo goed.”

Zijn pijlen richt hij nu op de IMO: International Mathematics Olympiad. Die is virtueel in juli of fysiek in september en daar kan hij zich over een paar weken voor plaatsen door middel van selectietoetsen. Hoewel hij verwacht dat dit iets te hoog voor hem gegrepen is, gaat hij er toch met een goed gevoel aan werken. Het blijft natuurlijk wel een eer om de enige Nederlander met een gouden medaille op deze wedstrijd te zijn. Wij zijn in ieder geval apetrots!