17 september | Myra Nijhof

In de voorjaarsvakantie van 22 t/m 25 februari 2020 organiseert de sectie Duits een vierdaagse studiereis naar Berlijn. De reis is bestemd voor alle vierde-klas-leerlingen met Duits in hun examenpakket. Het doel is de Duitse geschiedenis en cultuur beter te leren kennen en de kennis van de Duitse taal te verdiepen.

De voertaal tijdens de gehele reis is Duits. De inschrijving zal in volgorde van binnenkomst van de aanmelding geschieden. Er zijn maximaal 45 plaatsen beschikbaar.

Het voorlopige programma bestaat uit:

• Verkennen van het oude centrum (Unter den Linden) en het nieuwe centrum (Potsdamer Platz). Bezoek aan:
  • Berliner Dom,  Holocaustmonument
  • Reste der Berliner Mauer
  • Stasi-Gefängnis
  • Olympiastadion
  • Kaffee-und-Kuchenzeremonie

Wij zullen in een jeugdhostel overnachten. De samenstelling van de kamers wordt vlak voor de aankomst bekend gemaakt. Je kunt in de bus opgeven met wie je een kamer wilt delen, maar het is helaas niet altijd mogelijk jullie voorkeur te honoreren i.v.m. de verdeling van de beschikbare bedden per kamer.

Geïnteresseerden geven zich als volgt op:

• Je meldt je aan uiterlijk 10 oktober 2019 via het formulier Aanmelding Berlijnreis op It’s.
  • Je vermeldt o.a. je naam zoals deze op je id of reispaspoort staat, je geboortedatum, het id-nummer en de uiterste geldigheidsdatum van het reisdocument.

Belangrijk:

Aanmelding via het systeem betekent dat je daadwerkelijk deel neemt aan de reis. Aangezien we een groepskorting ontvangen, zijn we het afgesproken bedrag verschuldigd, onafhankelijk van het feit of alle ingeschreven deelnemers meereizen of niet. Restitutie (van een deel) van je reisbedrag is mogelijk alleen bij ziekte geattesteerd door een bevoegde arts of in het geval van nijpende familieomstandigheden.

De reiskosten bedragen € 295. Dit bedrag is onder voorbehoud en is afhankelijk van de grootte van de groep. Hierbij zijn inbegrepen het busvervoer naar Berlijn en terug, de hotelkosten, het ontbijt, de toegangstickets tot de musea uit het programma en een gemeenschappelijk diner in Berlijn.

Deze reis is tot stand gekomen door de vrijwillige medewerking van een aantal enthousiaste docenten dat een deel van de voorjaarsvakantie voor deze reis vrij maakt en er voorbereidingstijd in stopt. Van jullie verwachten we een welgemeende belangstelling voor en actieve deelname aan het programma. In het programma is er ook (beperkte) tijd voor eigen invulling zoals winkelen, in de stad dineren en het bezichtigen van andere bezienswaardigheden.

Tijdens de gehele reis is gebruik van alcohol en hard-/softdrugs niet toegestaan.

Om uiterlijk  22.30 uur word je in het hotel terugverwacht om je naar je kamer te begeven voor de nachtrust. Na 23.00 uur moet het op de gangen en in de kamers stil zijn.

Deze reis is geen internationaliseringsproject. Ze staat je niet in de weg om  aan een uitwisseling of een ander internationaliseringsproject naar keuze deel te nemen.

Door je voor deze studiereis aan te melden, verklaar je dat je eens bent met het reglement van de reis.