Nieuws-mei-2014
Balmun 2014 | 27-05-2014

Nanja Joustra
Donderdag 22 mei - Op naar Duitsland!
Donderdagochtend vertrokken we met elf enthousiaste MUN-ers naar het gezellige Rostock om daar BALMUN bij te wonen. Na elf uur in de trein gezeten te hebben, waarvan twee uur vertraging, kwamen we aan op het Innerstädtisches Gymnasium. Hier was een soort get-together en na twintig minuutjes werden we opgehaald door ons gastgezin. Nadat we daar een erg gezellige avond hadden gehad gingen we naar bed om de volgende dag fris op de conferentie te arriveren!
- Rosalie van Onzenoort & Stephanie Teeuwen -

Vrijdag 23 mei - Let’s get started
Vrijdag begon met een ongelofelijk lange maar inspirerende Opening Ceremony, en na een heleboel speeches kon de conferentie echt van start gaan. Een dag van lobbyen en debatteren volgde, die heel gezellig was en ons erg gelukkig maakte. Een klein minpuntje aan de dag was de lunch; de grote vraag was, was de zogeheten ”kip” wel echt kip? Verder was het een hele gezellige, leerzame en productieve dag, vol vurige debatten en leuke nieuwe mensen.
- Roos Neven & Noortje van Randwijk -

Zaterdag 24 mei - Party
Zaterdag moesten we een halfuur eerder ons bed uit dan de dag ervoor, maar konden we meteen met het debat beginnen. Er gingen interessante, gezellige en creatieve uren voorbij, met bij sommige committees een liedje (Disarmament Committee), en bij andere een dance battle (Special Conference). Aan het einde van een lange dag debatteren was het natuurlijk tijd voor het hoogtepunt: de punishments. Wie te laat was gekomen moest dansen, zingen of een modeshow lopen, alleen of met anderen, en bij sommige committees werden zelfs de chairs gestraft. Deze dag was al wat eerder afgelopen, omdat er in de avond de BALMUN Dance zou zijn.
 Om half negen was iedereen te vinden in club Bacio, een super leuke locatie aan de haven. Het begon met de schoolband, die niet fantastisch was, maar de DJ begon daarna gelijk met een paar meezingers waardoor de sfeer er goed in kwam, en konden we de nacht in feesten.
- Emma Wiersma & Lisa Keurentjes -

Zondag 25 mei - Het afscheid
De zondag begon met een voor sommigen sentimenteel afscheid van hun gastgezin. Toen de tranen opgedroogd waren en de make up was bijgewerkt, gingen we naar het gymnasium voor de General Assembly. Alle delegates kwamen in de aula bij elkaar om de in de committees aangenomen resoluties te bespreken. Na een gezellige cookie break, waarin we onder andere een foto met alle delegates hebben gemaakt, begon de closing ceremony. Toen alle speeches geweest waren kregen we een filmpje te zien en zongen we met z’n allen twee afscheidsliederen. Hierna werd de conferentie officieel afgesloten. Het was het einde van een zeer leerzame en leuke conferentie, waarin we onze internationale vriendenclub sterk hebben uitgebreid. Velen van hen namen de eerstvolgende trein naar huis, maar gelukkig hadden wij nog een dagje in Rostock.
We besloten om onze historische kennis uit te breiden door naar het Stasimuseum te gaan. Helaas hebben we alleen de buitenkant kunnen bewonderen. Het museum was gesloten. We zijn uitgeweken naar het cultuurhistorisch museum, waar we behalve beelden, kinderspeelgoed en schilderijen, zelfs een tekening van Rembrandt tegenkwamen. Hierna besloten we dat we wel weer genoeg cultureels hadden gezien, en namen we de tram naar Warnemünde, om de haven te bewonderen en naar het strand te gaan. Hier hebben we gezellig met de hele groep gedineerd en een ijsje gehaald. Toen we ’s avonds eenmaal in ons bed lagen in het Jellyfish hostel, vielen we allen snel in slaap, dromend over de geweldige conferentie.
- Veerle van Dijk & Willemijn Tiktak -

Maandag 26 mei

Vandaag werden we heel vroeg wakker gemaakt en hebben alles snel ingepakt om gezellig in het zonnetje in het park te ontbijten. Na een lekker ontbijt zijn we de stad ingegaan om eten voor de trein in te kopen en wat souvenirs te halen, en natuurlijk een lekker ijsje voor de meesten. Ons verzamelpunt was de fontein in het midden van de stad, waar altijd minstens een paar mensen op de bagage pasten (het was een erg „artistieke” fontein). Van een lokaal kraampje hebben we een kilo verse aardbeien gehaald, waar we in het zonnetje van hebben genoten, en toen gingen mensen er om de beurt op uit om nog even te shoppen (sommige deden er iets langer over dan anderen). Toen onze tijd voorbij was zijn we terug naar het hostel gehaast en hebben we een tram gepakt naar het treinstation, waar Frans en Nanja ons trakteerden op een fantastisch concert. Tenslotte zijn we in de trein naar Nederland gestapt - het waren een fantastische vijf dagen en we vinden het heel jammer dat we terug moeten, we hebben enorm genoten en hopelijk kunnen we volgend jaar weer!
- Hannah Fase & Charlotte Boin -

Duitsland, Duitsers & Rostock
Niet alleen hebben we onze kritische stemmen laten horen tijdens de conferenties of verwonderd naar de prachtige musea en het strand gekeken, maar ook hebben we een hele nieuwe lading kennis van Duitsland, Duitsers en Rostock verworven. Met meer vooroordelen dan we toe durven te geven zijn we in de trein naar onze Oostelijke buur gestapt, maar al snel hadden we deze vooroordelen in de wind geslagen. Bier zuipend, luid en scheldend volkje? Het tegendeel bleek waar.
Daarentegen heeft Rostock wel gevoel voor humor; de verkiezingen voor de gemeenteraad en de Europese Unie waren begonnen en de stad was bezaaid met posters. De gezichten van alle kandidaten zweefden op willekeurige plaatsen in de stad, allemaal met dezelfde achtergrond, allemaal in dezelfde grootte en ja hoor, allemaal met dezelfde glimlach. Erg saai, totdat er opeens een poster verschijnt waarbij de neus van de kandidaat overwegend groot is. Lichtelijk uitgedrukt.
Andere humoristische trekjes van Rostock was het DDR Softeis, de verkiezingsadvertentie met de tekst „Kreuze machen ohne Haken”  met de tekening van een ooievaar met een Hitler-snor - waarom mogen wij daar nog geen grappen over maken?! - en natuurlijk de prullenbak boven op het dak van een auto.
Kortom; zijn de Duitsers het waard te bezoeken? Hell, yes!