Namens de verkiezingscommissie van de GMR
In de week van 25 juni tot en met 1 juli zullen er verkiezingen plaats vinden voor alle geledingen van de MR op beide locaties van het Stedelijk Gymnasium.

Wat doen de MR en GMR ?
Op onze school is er voor gekozen altijd gezamenlijk te vergaderen en te besluiten. Dat betekent dat de MR-en van beide locaties samen de GMR vormen. De (G)MR wordt steeds belangrijker. Sinds de school is verzelfstandigd overlegt de GMR rechtstreeks met het bestuur en heeft belangrijke bevoegdheden als het gaat om de besluitvorming over  Lees verder >>

Britt Dordregter, DSG internal en de LEMUN staff 
Beste (toekomstige) leerlingen van klas 3, 4, 5 en 6,

Hopelijk hebben jullie de inschrijflijsten en de posters al zien hangen; de voorbereidingen voor LEMUN 2018 gaan weer beginnen. En jij kan je nu inschrijven als delegate!

LEMUN is een internationaliseringsproject; een plek waar je leert debatteren, nieuwe vrienden ontmoet en meer leert over samen oplossingen bedenken voor verschillende problemen in de wereld. Het is een model versie van de Verenigde Naties, waar we een weekend lang met leerlingen uit verschillende landen - zoals Libanon,

 

Lees verder >>
Wouter (5M) en Simone (5F)
Voor het project Design Thinking zijn wij naar de prachtige hoofdstad van Slovenië, Ljubljana gegaan. Daar hebben wij samen met Tsjechische en Sloveense studenten een nieuwe manier van leren uitgeprobeerd. Design Thinking komt neer op “problem based learning”. Verschillende groepjes kregen ieder een eigen probleem, en moesten dit via de methode van Design Thinking oplossen. Ons probleem is bijvoorbeeld de toename van voedselallergieën.

Naast de uren die we hebben besteed aan werken, was er ook veel tijd voor het culturele programma, incluis de bowlingbaan. We hebben een berg beklommen door de sneeuw, een kasteel bezocht, en veel tijd doorgebracht in het centrum van de oude stad. Op een avond in de stad was er een Bosnisch festival, waar allemaal mensen in traditionele Bosnische kleren aan het dansen waren. Twee dagen later was er een bier en burger festival, wat ook voor een leuke sfeer zorgde.

Al met al hebben we veel geleerd van het Design Thinking project, maar we hebben vooral veel leuke mensen ontmoet en mooie dingen gezien. Het is jammer dat het zo snel voorbij is gegaan, maar we zullen de Design Thinking methode goed kunnen toepassen op ons profielwerkstuk, en we hebben het heel leuk gehad in Tsjechië en Slovenië. Lees verder >>

Namens Josje, Araya, Jorinde, Jantine, Eline, Ece en Isabella:  Rein Lakerveld

Op de vrijdag voor de meivakantie zijn acht leerlingen uit klas 2H samen met dhr, Gradstein naar de “Scholae Latinae” op het Gymnasium Bernrode geweest. Ze kregen daar een hele dag lessen in het Grieks en Latijn, waarbij die talen ook de voertaal waren.
Dhr. Gradstein heeft daar ook een aantal lessen verzorgd.
Het was een mooie, inspirerende dag, waarvan ook het Brabants dagblad verslag heeft gedaan.

Zie hieronder het verslag van Rein Lakerveld uit 2H: “Salvete, omnes”
Zo begon de eerste les van de actief Latijn en Grieks dag voor Grex secundus in het gymnasium Bernrode te Heeswijk-Dinther in Noord-Brabant. Op deze dag werd enkel les gegeven in Grieks en Latijn. De docenten klassieke talen van dit gymnasium hadden samen met nog wat andere docenten een dag voor actief Latijn en Grieks georganiseerd. Meneer Gradstein was daar een van de gastdocenten. Ook een aantal leerlingen van onze school uit 2H deed mee. Zij zaten in de zogenaamde “Grex secundus”.
Eerst had de groep een les over kleuren in het Latijn. Tijdens de tweede les lazen ze een 17e eeuwse tekstje in het Grieks over “de Wijsheid” en maakten ze zinnetjes met de woordjes die in die tekstjes voorkwamen. In de derde les lazen we een klein deel uit een Astrix en uit een Kuifje in het Latijn. De vierde les speelde zich af in het klooster tegenover het gymnasium, waar we een rondleiding kregen. De abdij schijnt de oudste abdij van Nederland te zijn en is vanaf 1134 een gemeenschap van Norbertijnen. Nog steeds wonen er monniken in het klooster.
 

Toen we terug reden naar Leiden overlegden we wat we er van vonden. We hadden het allemaal er leuk gevonden om een keer van Latijn of Grieks naar Nederlands les te krijgen en omgekeerd. Als het volgend jaar weer is en het zou mogen zou ik zo weer gaan.

Lees verder >>
Marjoleine de Jong en Eline van Moorsel
Na lang voorbereiden was het op dinsdag 17 april eindelijk zover: leerlingen uit klas 2 voerden een toneelstukje uit Le Petit Nicolas op!
Vier scholen uit vrijwel alle hoeken van Nederland hadden eveneens met hun leerlingen een toneelstukje voorbereid. Zij waren bij ons op school op visite.
Na een kennismakingsronde met spelletjes en een quiz georganiseerd door oud-deelnemers aan dit project, was het tijd voor de generale repetitie. Omdat de leerlingen in de wereld van Le Petit Nicolas schooluniformen dragen, had iedereen een donkere broek en een witte blouse aan. Gemakkelijk herkenbaar dus!
Na de generale repetitie waren er typische Franse crêpes als lunch, verzorgd door oud-deelnemers uit klas 4! Rond 12h30 begon de theatervoorstelling. Na het Sint-Odulphus Lyceum uit Tilburg en het Fioretti College uit Lisse, was onze school aan de beurt met het stukje  Lees verder >>

Anne Reichart en Kees van Welzen
Eating less meat is sustainable, but how to achieve it? Are electric cars really as sustainable as we think? Can alternative energy resources be a road to a better economic position for poorer countries? Deforestation, desertification, how to prevent these dramatic changes to the landscape - what are we humans doing to the world and to the future of mankind by persisting in our irresponsible behaviour?

These are some of the issues that 46 students are discussing and finding answers to in the final week of the European Educational Project in Voghera. The Catholic University of Piacenza provided us with some interesting food for thought during lectures we attended on Monday. For two years now, they have been offering a complete course in English; SAFE, Sustainable Agriculture for Food quality and Environment.

 

Lees verder >>

Sabine Hof
Am 17. April war der Tag der deutschen Sprache. Auf Socrates haben die Klassen 2d - 2f – 3a – 3d Mit bunter Deko, leckerem Kuchen, tollen Spielen, deutscher Musik und einem supergeilen Auftritt für Stimmung gesorgt.
Danke ihr wart echt Spitzenklasse !!!

Lees verder >>
Siri den Boer, Phebe Goedhart en Phebe Cordewener
Het weekend van 23 tot 25 maart hebben 11 leerlingen van Socrates en Athena deelgenomen aan de MFNU in Den Haag (veel Fransen konden dit niet uitspreken). Dit was de 14e keer dat dit wordt georganiseerd. MFNU staat voor Modèle francophone des Nations unies. In dit weekend doen leerlingen uit allerlei verschillende landen, voornamelijk Franstalige landen, de debatten van de Verenigde Naties na. Het thema van dit jaar was milieu. Er is gepraat over vervuiling, opwarming van de aarde en ziektes die verergeren door milieuverandering, dit gebeurde allemaal in het Frans. Het is een echte uitdaging, drie dagen lang in een totaal Frans milieu. Vrijdagochtend vertrokken we met z’n allen vanuit Leiden naar Den Haag Centraal, daar aangekomen namen we de tram, die helemaal vol zat met andere deelnemers, naar het Kurhaus, hier vond in een mooie zaal de openingsceremonie plaats waar de optredens en de vlaggenceremonie erg leuk waren. Vanuit daar zijn we naar het Vincent van Gogh college gegaan, waar voor de deelnemers het lobbyen begon en de vertalers alvast konden beginnen met vertalen van stukjes uit de Canard, het blad van de MFNU. Op zaterdag begon het debatteren in de verschillende comités. Na een lange dag en een heerlijke warme lunch, gingen we weer naar huis. Voor sommigen was deze dag echter nog niet beëindigd, zij gingen eerst gezamenlijk uit eten en daarna naar het MFNU-feest. Op zondag sloten we het weekend af met de sluitingsvergadering en ceremonie, waar alle uiteindelijke beslissingen van de comités werden besproken en alle belangrijke mensen werden bedankt. Het was een leerzaam en gezellig weekend!
Linkje naar de aftermovie. Lees verder >>

Sectie klassieke talen
In de maand maart hebben onze derde klassen zich tijdens een les Grieks verdiept in de vraag wat een inscriptie op steen ons te zeggen kan hebben. Onder leiding van een gastdocent van het Rijksmuseum van Oudheden, leerden zij wat epigrafiek is en konden zij ervaren hoe lastig het kan zijn om het Grieks op een steen te lezen. Anderzijds waren er ook woorden en uitgangen van woorden herkenbaar: het Grieks wat wij leren is niet alleen het Grieks van de grote, klassieke auteurs, maar kan ook informatie zijn van gewone mensen, jong en oud.
Na een korte instructie over epigrafiek en over de vorm van de game ging de klas in groepjes aan de slag om de code te kraken. Via drie levels, boosters en maluspunten ontcijferden de groepjes de inhoud van de inscriptie, kraakten de code en verdienden daarmee punten.
We hebben de scores nu binnen. Klas 3Q heeft de workshop nog te goed, mocht de score wijzigen, dan melden we dit. Winnaar op Socrates is klas 3E, op Athena is het klas 3P: gefeliciteerd!
 

Lees verder >>

Eline van Moorsel, namens sectie Frans
Wanneer je Jumèna, Amy en Amber uit 1P een speciale opdracht geeft waarmee ze een prijs kunnen winnen voor het vak Frans, krijg je een geweldig product aangereikt: een vlog over Franse dingen in hun dagelijks leven! Deze inzending werd ook enorm gewaardeerd door de jury van het Concours Interscolaire, dus afgelopen vrijdag zijn deze meiden samen met supporters Isa, Anna en Daniëlle naar Utrecht afgereisd voor de finale.
Jaarlijks wordt het Concours Interscolaire georganiseerd door onder andere het Institut français en de Franse Ambassade. Zij schrijven per editie een nieuwe opdracht uit. Dit jaar was het thema Le Vlog en Vogue. Nederlandse scholen gingen met elkaar de strijd aan om het beste filmpje te maken.
De concurrentie was groot: de meiden namen het als enige brugklassers op tegen vier 2e klassen. Zij behaalden in hun eigen categorie de 

Lees verder >>
Decanaat
Maar liefst acht leerlingen van onze school kregen donderdag hun diploma van Pre University College. Anderhalf jaar lang volgden zij universitair onderwijs naast hun gewone schoolwerk. Trots feliciteren wij hen met deze prachtprestatie!
Beste Roos Kuiper, Zoya Polshchykova, Pieter van Strien en Fleur Walravens (Socrates), Maarten Combrink, Wouter Hajer, Thijs Kramers en Sterre Mulder (Athena): hartelijk gefeliciteerd met het succesvol deelnemen aan Pre University College van de Universiteit Leiden! Tijdens een mooie traditionele slotceremonie op donderdagmiddag 12 april in de Marekerk werden de ‘laureaten’ terecht in het zonnetje gezet. 

  Lees verder >>
Levi Ari Pronk
Vorige week maandag vertrokken 23 Nederlandse leerlingen met de bus richting Brussel voor het Brussel-Leiden Project (BLP). De eerste dag was er tijd om het Franse toneelstuk van Molière “Les femmes savantes” op te voeren. Hierna was het alweer tijd om neer te strijken in het gastgezin. De volgende dag begon met een paar uur les, waarna we de stad Brussel indoken voor een historische wandeling. De Belgen moesten tijdens deze wandeling presentaties geven in het Nederlands voor een cijfer. Hierbij moesten de Nederlanders helpen door een deel van de presentatie in het Frans te doen. Op woensdag hadden we eerst vijf uur les (in België zijn deze uren aangesloten en hebben dus geen pauze tussendoor). Vervolgens zijn we naar de schaatsbaan gegaan en  Lees verder >>

Peter en Elzemarie (1C), Leerlingmediators klas 1
Op woensdag 21 maart hadden wij het mediation examen. Voordat het zover was hebben we eerst een mediationcursus gehad. In deze lessen leerden we hoe we medeleerlingen kunnen begeleiden bij het oplossen van een conflict. Ook maakten we kennis met de groep. Het is een leuke groep! We kregen lessen over verschillende gesprekstechnieken, hoe ruzies in elkaar steken, welke gevoelens daarbij komen kijken en welke belangen de verschillende partijen hebben. Natuurlijk ook over hoe een mediation gesprek verloopt. Deze lessen kregen we van Suzanna Warrens-Bausch. In de laatste les maakten we kennis met de mediators van klas 2. 
Na deze cursus was daar eindelijk het mediation examen. In een duo moesten we een ruzie oplossen van twee tweede klassers. Daarna was het wachten op de uitslag. Het was zenuwslopend maar gelukkig was iedereen geslaagd. Toen was de diploma-uitreiking. We werden toegejuicht door de ouders, docenten en mediators van klas 2. We werden 1 voor 1 naar voren geroepen en kreeg je het diploma. Het was een erg leuke ervaring en we hebben er veel van geleerd. We kijken er naar uit om ruzies op te lossen????!
 

Lees verder >>
Sectie Frans
Vorige week deed een tiental leerlingen van Athena en Socrates mee aan het Franse DELF-examen. Zit je in klas 3,5 of 6 en wil je in juni ook meedoen? Geef je dan op dmv het strookje in bijgaande brief. Let op: voor leerlingen in klas 3 die volgend jaar geen Frans kiezen en voor leerlingen van klas 6 is dit de laatste mogelijkheid om dit fel begeerde diploma in de wacht te slepen. Zit je in klas 5 of 6, overleg dan eerst even met je docent Frans over het juiste niveau (B1 of B2). Lever je strookje uiterlijk 3 april in bij Mw. Greve (Socrates) of Mw. de Jong (Athena).
Brief voor leerlingen klas 3 en brief voor leerlingen klas 5/6. Lees verder >>
Sectie Frans
Op woensdag 14 maart is Stijn Zelhorst uit 6K naar Gouda afgereisd voor de finale van Prix Du Jeune Lecteur Nederland. Deze wedstrijd, georganiseerd door het Institut Français, ging over het boek ‘Petit Pays’ van Gaël Faye. Leerlingen uit heel Nederlands moesten in het Frans een brief schrijven aan een schoolgenoot over dit boek en konden hiermee de Prix du Jeune Lecteur in de wacht slepen. De roman gaat over genocide in Rwanda en Burundi en daar was het programma zeker mee in overeenstemming. De feestelijke middag bestond uit verschillende optredens en lezingen van invloedrijke Burundezen, zoals de blogger Gratia Ancilla Ndikumana van Yaga Burundi. Aan het einde van de middag was het tijd om de uitslag van de ingestuurde verslagen bekend te maken. Stijn is hierbij tweede van de dertig inzendingen geworden. Félicitations!
Meer info: http://www.franszelfsprekend.nl/doe-mee/prix-du-jeune-lecteur 
  Lees verder >>

Afra Peetoom
Met de handschoenen aan, het thermo-ondergoed mee en drie mutsen op vertrokken de clusters Duits en Beeldende Vorming klas 6 op 24 februari richting Berlijn. Met z’n allen de bus in, op naar het land van curryworst dat een stukje geschiedenis heeft op elke straathoek en een gemiddelde gevoelstemperatuur van zo’n tien graden kouder dan in Nederland. 
Terwijl de rest van klas 6 wat uurtjes bij-sliep en achterlopende examenstof inhaalde, maakten deze leerlingen kennis met alle highlights en zijstraatjes van Berlijn. Binnen vier dagen werd alles tussen kunst en cultuur in bekeken, van expressionistische musea tot het Olympisch stadion. Vooral de stadswandelingen maakten een grote indruk, al stond het merendeel niet te springen van enthousiasme, maar juist om het gevoel in hun tenen weer terug te krijgen. Naast de grote hoeveelheid aan excursies was er ook veel vrije tijd, waar de leerlingen zelf de stad konden ontdekken. Er werd geshopt, gechilld, en ook nog een beetje cultuur gesnoven. Met nachtelijke escapades die leidden tot een feestje bij de receptionist in plaats van op de bowlingbaan, ging de reis niet helemaal vlekkeloos, maar het was zeker een mooie afsluiter van dit jaar en een avontuur om nooit te vergeten.

 

Lees verder >>

Coen de Witt Wijnen
Vorige week hing de school vol met verkiezingsposters. Alle negen deelnemende partijen in de gemeenteraadsverkiezingen van Leiden waren vertegenwoordigd. De vijfde-klassers hielden zich bezig met de campagne. PvdA-pennen, VVD-ballonnen, D66-vlaggetjes op zelfgemaakte SP-flyers: alles werd uit de kast getrokken om de grootste partij te worden van het Stedelijk Gymnasium Leiden.

Op Athena was de uitslag uiteindelijk duidelijk: D66 was de grootste partij. Met 30,2 % van de stemmen hield de partij van lijsttrekker Paul Dirkse GroenLinks (25,1 %) en de VVD (14,9 %) achter zich.
Op Socrates waren de verschillen een stuk kleiner: Hier haalde juist GroenLinks de meeste stemmen binnen (24,7 %). D66 volgde met 22, 4 % van de stemmen op korte afstand en VVD maakte met    18,5 % de top drie compleet.
In totaal hebben er 1.621 leerlingen gestemd. 724 op Socrates en 897 op Athena. Dit betekent een opkomst van 93,6 %!

 

Lees verder >>

Judith Nobels
Afgelopen dinsdag 13 maart trokken vijfdeklassers Aster de Boer, Rosanne Jonker, Anette Anten, Fatemeh Mesbah en Anoushka Jongsten naar Rotterdam voor de slotdag van de Inktaap 2018. De Inktaap is een literaire prijs die wordt uitgereikt door jongeren. De shortlist voor de prijs bestond uit De tolk van Java (Alfred Birney), Rivieren (Martin Michael Driessen) en WIL (Jeroen Olyslaegers). In de voorafgaande maanden hadden een aantal van onze leerlingen uit klas 5 en 6 deze werken gelezen en besproken tijdens naschoolse bijeenkomsten onder leiding van docenten Nederlands. Ze kozen hun favoriet, De tolk van Java, en hun stem bepaalde mee wie er dinsdag met de prijs aan de haal zou gaan.

 

Lees verder >>

Frank Zeven, Ilja Verolme
Op 6 maart was er een ouderavond voor de ouders van klas 5. De powerpoints bij de presentaties kunt u hier vinden. Wij attenderen er u er ook op dat er veel informatie te vinden is op de decanenpagina van onze site.

 

Lees verder >>
Jaap Toorenaar
Sinds 25 jaar regelt ons Stedelijk Gymnasium een buitengewoon goedkope mogelijkheid voor scholieren om kennis te maken met het klassieke muziekrepertoire van een groot symfonieorkest.
Voor € 60,- kan elke leerling zes concerten bijwonen van het Residentie Orkest in het Zuiderstrandtheater in Den Haag. De brochure voor het nieuwe seizoen is net binnen en er staan komend seizoen grote toppers uit de muziekliteratuur op het programma, zoals de vijfde symfonie van Beethoven, Tsjaikofski en de negende symfonie van Dvorak.
Als ouders zelf ook zin krijgen, regelen we dat ook nog! Zij betalen dan de volwassenenprijs voor de derde rang (€ 117,30). In de abonnementsprijs zitten ook nog per concert twee consumpties inbegrepen.
  Lees verder >>
                          1-20 van de 20